Media Literacy in Primary School. A Case Study in Galicia

  • Almudena Alonso-Ferreiro Universidad de Santiago de Compostela
  • Adriana Gewerc Universidad de Santiago de Compostela
Keywords: digital competence, media education, ethnography, school, critical thinking

Abstract

In the 21st century, new educational requirements for an active and critical integration of citizens have resulted in curriculum activities including what has been called Digital Competence (DC). In this new scene, this research aims to describe and understand the process of introducing and using school’s curriculum activities to obtain digital competence in Galicia’s primary schools, in this paper focuses on media literacy. A qualitative research was carried out with an ethnographic approach involving participant observation, interviews, focus groups and document analysis. Data was examined with Atlas.ti 7, based on the Grounded Theory. The results show that in schools spaces have been created for media learning, although it seems that they aren’t being used efficiently as essential aspects to digital competence are left out, such as critical analysis of information. The school is seen as the perfect digital learning environment that guarantees social justice in today’s contemporary society, a society in which students’ participation is fundamental to build up different dimensions of digital competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Almudena Alonso-Ferreiro, Universidad de Santiago de Compostela

Almudena Alonso Ferreiro es Contrado Interino por Sustitución T3 en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Facultad de Ciencias de Educación de Santiago de Compostela. Diplomada en magisterio por la especialidad de Educación Infantil y licenciada en Psicopedagogía por la USC. Máster en Procesos de Formación en la misma universidad. Investigación y docencia relacionada con la tecnología educativa, la integración de las tecnologías digitales en las aulas

Adriana Gewerc, Universidad de Santiago de Compostela

Doctora en Pedagogía por la Universidad de Santiago de Compostela. Coordinadora del grupo de investigación Stellae y Directora del Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Sus líneas de investigación se centran en la problemática y el significado de la integración de las tecnologías en las organizaciones educativas y sus implicaciones en la enseñanza. Ha dirigido numerosas tesis doctorales sobre estas temáticas y tiene libros y artículos publicados que evidencian el trabajo realizado en estos años.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-04-04
How to Cite
Alonso-Ferreiro A. y Gewerc A. (2017). Media Literacy in Primary School. A Case Study in Galicia. Revista Complutense de Educación, 29(2), 407-422. https://doi.org/10.5209/RCED.52698
Section
Articles