The Francoism purge of the secondary school teacher in Madrid

  • Isabel Grana Gil Universidad de Málaga
  • Francisco Martín Zúñiga Universidad de Málaga
Keywords: History of education, francoist purge, history of education in Madrid, secondary education

Abstract

The development of Secondary Education in Madrid is special, since in only 10 years (1929-1939), it went from having 3 to 15 Secondary Education institutes, which caused that an important number of teachers went to the capital from different provinces. This fact provided them, among other things, proximity to this new way of understanding education that had been developing during the first third of the 20th Century, mainly carried out by the Board for Studies Extension and Scientific research (JAE), which was crystallizing in the education policy of the Second Republic opening the door to women. The aim of this article is to analyze the reality of the purge of these specific teachers during Franco regime, and to get to know how it affected them, taking into account gender, teacher category, the institute where they exercised, their relationship, if there was one, with the JAE, and types of positions and penalties they had, all of which will be examined through the purge files.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Grana Gil, Universidad de Málaga

Profesora titular de Historia de la educación en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad de Málaga. Sus líneas de investigación están orientadas en la historia de la educación en Andalucía, la educación de las mujeres en España y la depuración del profesorado de enseñanza secundaria (instituto y escuelas normales) durante el franquismo. Respecto a estos últimos ámbitos ha participado en diversos  proyectos I+D+I. Tiene numerosas publicaciones y está en posesión de 2 sexenios.

Francisco Martín Zúñiga, Universidad de Málaga

Profesor titular de Historia de la educación en la Universidad de Málaga. Sus principales líneas de investigación incluyen la historia de la escuela, el currículo y la educación en Andalucía, con especial interés en las políticas educativas en el siglo XX. Autor de varios libros y artículos en revistas científicas, su investigación en la actualidad se centran en “la depuración franquista del profesorado”.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2016-05-23
How to Cite
Grana Gil I. y Martín Zúñiga F. (2016). The Francoism purge of the secondary school teacher in Madrid. Revista Complutense de Educación, 28(3), 705-720. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.49728
Section
Articles