Vertical social networks in formal teachers training systems

  • Melchor Gómez García Universidad Autónoma de Madrid
  • Rodrigo Ferrer Universidad Autónoma de Madrid
  • Agustín de la Herrán Universidad Autónoma de Madrid
Keywords: technology uses in education, social networks, teacher education, higher education, learning strategies

Abstract

A study of social networks in university is presented in this paper in which the potential for improvement in the future teacher initial training was studied.

Integrated social networking was integrated in the Bachelor of Education of the Universidad Autonoma Madrid as well as a recording of the students using it. The impact that the use of these technologies has on their academic activities and socialization was studied. We have chosen vertical network format or home network, which offers management and security capabilities and is adaptable to teachers requirements.

We conducted a case study in its own vertical social network with three groups of students from Teachers Training (future teachers) following a process of systematic data collection.

As it was shown by the study, their use is widespread as an element of social communication and offers improvements in academic use, like educational interaction or motivation. But integration in its current formation is small compared to the possibilities and applications that might be found in other fields.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melchor Gómez García, Universidad Autónoma de Madrid

Profesor de Nuevas Tecnologías de la Universidad Autónoma de Madrid. Especialista en mobileLearning, Redes Sociales aplicadas a la educación, contenidos digitales y entornos digitales de formación.

Director del grupo de investigación DIMTE de la Universidad Autónoma de Madrid, y coordinador del grupo DIM-Madrid (Didáctica, Internet y Multimedia Madrid), en el que participan más de doscientos cincuenta profesionales educativos. Actualmente es Delegado del Rector para la Docencia en Red e Innovación Educativa en la Universidad Autónoma de Madrid.

 

Rodrigo Ferrer, Universidad Autónoma de Madrid

Profesor de Tecnología Educativa de la Universidad Autónoma de Madrid. Sus líneas de investigación se orientan hacia el aprendizaje basado en proyectos y las metodologías docentes que incorporan tecnología de la información y la comunicación.

Participa y dirige investigaciones centradas en la innovación educativa y la integración de las tecnologías en el proceso de enseñanza-aprendizaje y en los procesos de formación de profesorado.

Agustín de la Herrán, Universidad Autónoma de Madrid

Profesor del Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación de la Universidad Autónoma de Madrid. Ha sido coordinador del Programa de Doctorado 'Innovación y Formación del Profesorado' y del Posgrado Oficial en Educación de la Universidad Autónoma de Madrid.

Sus investigaciones se centran en los antecedentes de la enseñanza actual y de la enseñanza posible, y en el conocimiento, complejidad, evolución humana, egocentrismo humano y docente, conciencia humana y docente.

Crossmark

Metrics

Published
2015-02-24
How to Cite
Gómez García M., Ferrer R. y de la Herrán A. (2015). Vertical social networks in formal teachers training systems. Revista Complutense de Educación, 26, 215-232. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46330