Calibration of assessment instruments – classification in mathematics at the Universidad Jorge Tadeo Lozano

  • José Daniel Bogoya Maldonado Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
  • Sandra Patricia Barragán Moreno Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
  • Manuel Ricardo Contento Rubio Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
  • Adelina Ocaña Gómez Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
Keywords: Instruments calibration, assessment, Rasch model, item response theory.

Abstract

Item Response Theory, IRT, is a valuable methodology for analyzing the quality of the instruments utilized in assessment of academic achievement. This article presents an implementation of the mentioned theory, particularly of the Rasch model, in order to calibrate items and the instrument used in the classification test for the Basic Mathematics subject at Universidad Jorge Tadeo Lozano. 509 responses chains of students, obtained in the june 2011 application, were analyzed with a set of 45 items, through eight case studies that are showing progressive steps of calibration. Criteria of validity of items and of whole instrument were defined and utilized, to select groups of responses chains and items that were finally used in the determination of parameters which then allowed the classification of assessed students by the test.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Daniel Bogoya Maldonado, Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano

Daniel Bogoya M. es Ingeniero Químico, Magister en Ingeniería de Sistemas.  Actualmente es Decano de la Facultad de Ciencias Naturales e Ingeniería de la Universidad Jorge Tadeo Lozano, en Colombia.  Sus áreas de interés son: Modelado y Simulación de procesos, evaluación de la calidad de la educación  y Teoría de respuesta al Ítem. Contacto: daniel.bogoya@utadeo.edu.co o Carrera 4 # 22-61 Módulo 7A Oficina 405, Bogotá, Colombia.

Sandra Patricia Barragán Moreno, Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano

Sandra Patricia Barragán M. es Licenciada en Matemáticas, Magister en Ciencias Matemáticas. Actualmente es profesora asociada en la Universidad Jorge Tadeo Lozano en Bogotá, Colombia, adscrita al Departamento de Ciencias Básicas. Sus áreas de interés son: Álgebra conmutativa computacional y Teoría de respuesta al Ítem. Contacto: sandra.barragan@utadeo.edu.co o Calle 22 #3-30 Módulo 15 Oficina 201, Bogotá, Colombia.

Manuel Ricardo Contento Rubio, Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano

Manuel Ricardo Contento R. es estadístico. Se desempeña como profesor asistente en la Universidad Jorge Tadeo Lozano en Bogotá, Colombia, adscrito al Departamento de Ciencias Básicas. Sus áreas de interés son: Bioestadística y Teoría de respuesta al Ítem. Contacto: manuel.contento@utadeo.edu.co o Calle 22 #3-30 Módulo 15 Oficina 201, Bogotá, Colombia.

Adelina Ocaña Gómez, Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano

Adelina Ocaña Gómez es Licenciada en Matemáticas y Dibujo Técnico, Magister en Investigación y Docencia Universitaria. Se desempeña como profesora asociada en la Universidad Jorge Tadeo Lozano en Bogotá, Colombia, adscrita al Departamento de Ciencias Básicas. Sus áreas de interés son: Evaluación de la educación y Teoría de Respuesta al Ítem. Contacto: adelina.ocana@utadeo.edu.co o Calle 22 #3-30 Módulo 15 Oficina 201, Bogotá, Colombia.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2014-05-20
How to Cite
Bogoya Maldonado J. D., Barragán Moreno S. P., Contento Rubio M. R. y Ocaña Gómez A. (2014). Calibration of assessment instruments – classification in mathematics at the Universidad Jorge Tadeo Lozano. Revista Complutense de Educación, 25(2), 501-519. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n2.41931
Section
Articles