Evolución de la política educativa francesa: de la igualdad a la diversidad.
Resumen
This article provides a brief summary and a revision of the evolution of the idea of equality and its implementation in the French educational policy since the birth of the modern State until now-a-days. The starting point is the origin of the national educational system of a liberal nature characterised by the duality of the structures which were maintained until the mid of the XXth Century. After the approval of the 1958 Constitution the first educational reforms were introduced in order to implement the principle of equal of opportunities. This article emphasises the strategy of diversification of the structures and the recognition of the importance of the vocation element of learning as strategies that come along with the principle of equal of opportunities and the provision of a common learning. Finally the article refers to the fact that at the end of the XXth century the principle of diversity has become the motor of the French education policy.Descargas
Descarga artículo
Licencia
La Revista Complutense de Educación, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.