Political personalization as a strategy: visual framing analysis of the political leadership of Isabel Díaz Ayuso on Instagram

Keywords: Visual Framing, Instagram, Political Leadership, Visual Political Communication, Personalization

Abstract

This study analyzes the use of personalization as a digital strategy on Instagram to build political leadership of the president of the Community of Madrid, Isabel Díaz Ayuso. The research, based on the theory of visual frames (visual framing), includes a quantitative analysis of 662 posts published in two different stages of her political career: before and after becoming president. Results show that, although Ayuso strategically offered images in her official profile that favored her visibility and closeness as a political leader, she made partial use of personalization due to her commitment to a more professional role than personal or private, as well as she was framed more linked to the image of the ideal candidate for a state woman than to populist leadership. Significant differences were detected according to the specific moment, when she was only a candidate for the presidency compared to when she already took office.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Egea-Barquero , Universidad de Murcia

Marina Egea-Barquero ha cursado estudios de grado y máster en comunicación digital en la Universidad de Murcia, y actualmente inicia su carrera investigadora sobre mensajería estratégica en comunicación política digital. Ha participado en congresos internacionales y publicado artículos en libros. Su investigación se centra en estrategias de comunicación política visual en redes sociales emergentes, así como en el análisis y aplicación de narrativas transmedia a proyectos.

Rocío Zamora Medina, Universidad de Murcia

Rocío Zamora‐Medina (PhD) es profesora titular de la Universidad de Murcia (España) donde coordina el grado de Periodismo. Ha publicado alrededor de 80 artículos en revistas indexadas además de dos docenas de capítulos de libros. Es coautora de cinco libros en el campo de la comunicación política digital. Su investigación se centra en las innovaciones en campañas digitales, así como en nuevos escenarios para la comunicación política digital. Ha sido visiting fellow en numerosas universidades europeas y americanas de referencia. Actualmente es miembro activo del proyecto europeo IDN and Artificial Intelligence in Complex Visual Journalistic Narratives: A Comparative Perspective asi como del proyecto europeo DigiWorld.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-09-07
How to Cite
Egea-Barquero M. y Zamora Medina R. (2023). Political personalization as a strategy: visual framing analysis of the political leadership of Isabel Díaz Ayuso on Instagram. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(3), 567-579. https://doi.org/10.5209/esmp.84824
Section
Studies