Ética, estética, nación: las canciones de Juan Pedro Esnaola
Abstract
Este trabajo propone revisar la visión establecida del compositor Juan Pedro Esnaola (Buenos Aires, 1808-1878). Frente a la historiografia tradicional decimonónica de naturaleza nacionalista que lo situaba como precursor de la música argentina, la obra y figura de Esnaola se estudia aquí desde la perspectiva de un hombre comprometido de su tiempo, como continuador de la tradición del Barroco colonial pero artífice de un estilo propio en busca de una embrionaria música nacional que integra la estética europea con un interés por rasgos locales.
Downloads
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Cuadernos de Música Iberoamericana is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.