Repertoire of higher education students’ manual gestures

Keywords: multimodal communication, kinetics, manual gestures, academic oral discourse

Abstract

Compared to its written counterpart, oral communication in academic settings has been sparsely studied. This has an impact on teaching environments where there are few descriptions about non-verbal communication. In this context, the objective of the study at hand is to describe the repertoire of manual gestures used by students enrolled in a Spanish teacher training program pedagogical training in a Chilean university from a pragmatic-discursive perspective. For this, eight audio-visual recordings of formal oral exams were analyzed. As a result of this study, we propose a classification of three types of manual gestures based on their pragmatic-discursive function and operation in relation to the oral verbal text: illustrative manual gestures, calling manual gestures, and organizational manual gestures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier González Riffo, Universidad Católica Silva Henríquez

Javier González Riffo es licenciado en Letras con mención en Lingüística y Literatura Hispánicas de la Pontificia Universidad Católica de Chile, magíster en Lingüística con mención en Lengua Española de la Universidad de Chile y doctor en Lingüística de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Es Profesor Asistente de la Facultad de Educación de la Universidad Católica Silva Henríquez. Su investigación se centra en sociopragmática y estudios del discurso oral.

Macarena Silva Contreras, Universidad Católica Silva Henríquez

Macarena Silva Contreras es licenciada en Letras con mención en Lingüística y Literatura Hispánicas de la Pontificia Universidad Católica de Chile y magíster y doctorada en Literatura de la misma casa de estudios. Es profesora investigadora de la Facultad de Educación de la Universidad Católica Silva Henríquez. Su investigación se centra en historiografía cultural, revistas culturales y didáctica de la lengua.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-09-18
How to Cite
González Riffo J. y Silva Contreras M. . (2023). Repertoire of higher education students’ manual gestures. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 95, 179-192. https://doi.org/10.5209/clac.80632