Exploring transdisciplinarity at the Banquet_nodes and networks: a qualitative study of Karin Ohlenschläger’s project for training in teacher education degrees

Keywords: Education, Contemporary Art, Science, Technology, Art Centers

Abstract

This article addresses a qualitative investigation of the works presented in the project Banquete_nodos y redes, directed by Karin Ohlenschläger, to explore the overcoming of borders in the context of transdisciplinarity. A theoretical framework is established that examines this concept and traces a genealogy of the most relevant centers in transdisciplinarity and medialabs, with a special focus on three Spanish centers with which Ohlenschläger was closely associated. A detailed description of Banquete_nodos and networks, including their works and participating artists, is provided. This is followed by a table categorizing all the data collected using the categorization system chosen in the methodology employed. The results are discussed around four themes: Education, Art, Politics, and New Technologies. Finally, conclusions are drawn that highlight the interdisciplinary value as a driver of social transformation, underlining the importance of taking advantage of new technologies in a non-linear approach to knowledge and its globalization, instead of a classical conception that fragments it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Víctor Murillo-Ligorred, Universidad de Zaragoza

Doctor en Filosofía (2016, Universidad de Zaragoza) y Licenciado en Bellas Artes (2008, Universidad de Salamanca). Certificado de Aptitud Pedagógica (CAP) en la Facultad de Ciencias de la Educación (2009, Universidad de Zaragoza). Ha presentado numerosos trabajos en congresos internacionales sobre educación y arte y explora, junto a la vertiente estética de la educación, las relaciones arte-ciencia para la formación de futuros docentes, donde ha trabajado y publicado artículos de investigación desde 2018. Actualmente es miembro del Claustro de Profesores de la Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza en el Departamento de Expresión Musical, Plástica y Corporal.

Nora Ramos-Vallecillo, Universidad de Zaragoza

Doctora en Ciencias de la Educación (2019, Universidad de Zaragoza), Licenciada en Bellas Artes (1999, UPV/EHU) y Diploma de Estudios Avanzados por Facultad de Historia del Arte de Zaragoza (2006, Universidad de Zaragoza. Desde el año 2019, ha compartido diversas investigaciones en conferencias internacionales sobre la intersección entre educación y arte. Su enfoque incluye la implementación de metodologías activas en el aula y la exploración de las conexiones entre arte y ciencia en la formación de futuros docentes. Actualmente es profesora de la Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza en el Departamento de Expresión Musical, Plástica y Corporal.

María Enfedaque, Universidad de Zaragoza

Doctorada en Historia del Arte (Universidad de Zaragoza). Licenciada en Bellas Artes (Universidad de Barcelona), con Certificado de Aptitud Pedagógica (Universidad Politécnica de Cataluña). Participación en cursos y seminarios sobre historia del arte, estética, conexión del cine con otros medios, metodologías activas y tecnologías educativas. Experiencia como artista plástica con exposiciones individuales y colectivas en España, Bélgica e Italia, ganadora de varios premios y becas. Actualmente es profesora de la Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza en el Departamento de Expresión Musical, Plástica y Corporal.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-10-01
How to Cite
Murillo-Ligorred V., Ramos-Vallecillo N. y Enfedaque M. (2024). Exploring transdisciplinarity at the Banquet_nodes and networks: a qualitative study of Karin Ohlenschläger’s project for training in teacher education degrees. Arte, Individuo y Sociedad, 36(4), 935-950. https://doi.org/10.5209/aris.95563
Section
Articles