Ideation of form in space. Strategies of spatial configuration in sculpture and architecture

Keywords: architecture, sculpture, addition, subtraction, limitation

Abstract

Since the foundation of the Accademia del Disegno, drawing has been a sibling of the so-called fine arts. It was the instrument of intellectual control of the creative work shared by the three disciplines: painting, sculpture and architecture. Painting can only recreate the illusion of depth, but sculpture and architecture directly unfold in space. This research analyses the similarities and divergences in the strategies to shape geometry in space in both disciplines within a historical perspective. The analysis is limited to non-figurative sculpture in order to provide an adequate comparative analysis with architecture, being as it is, a non-representational discipline. This study yields evidence to affirm that there are three primary strategies of spatial configuration from the point of view of the genesis of form: addition, subtraction and limitation or confinement. The aim is to contribute to establish a taxonomy common to architecture and sculpture in relation to the configuration of form in space and the conceptual actions that engender it, on the one hand, and the dialectic nature of the relation established between matter, limit and space, on the other, paying special attention to the topological relations of compactness and connectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos L. Marcos, Universidad de Alicante

Carlos L. Marcos es arquitecto, investigador y actualmente profesor en la universidad de Alicante. Ha impartido docencia desde 1996 en otras universidades como la Universidad Politécnica de Madrid, la Universidad Alfonso X el Sabio de Madrid y la Universita La Sapienza de Roma. Ha trabajado para firmas internacionales como CB Richard Ellis (FM Arquitectos) y Aukett, y ha colaborado en algunos proyectos con el estudio de arquitectura Crystalzoo. En la actualidad dirige su propio estudio y ha obtenido distintos premios como reconocimiento de su práctica profesional. Obtuvo el título de arquitecto por la Universidad Politécnica de Madrid en 1994 y cursó el Diploma Year en la Bartlett School of Architecture de Londres en 1992. Posteriormente defendió su tesis doctoral, “Espacio material: la arquitectura como extensión topológica”, obteniendo el grado de doctor en Proyectos Arquitectónicos también en la U.P.M. Publica periódicamente en revistas especializadas y conferencias internacionales en las que también ha sido par evaluador (eCAADe 2013 y APEGA X).

Jorge Domingo-Gresa, Universidad de Alicante

Jorge Domingo Gresa es Profesor Titular de la Universidad de Alicante, institución en la que lleva más de 30 años impartiendo docencia, en el Departamento de Expresión Gráfica, Comosición y Proyectos; actualmente es coordinador de la asigantura Análisis e Ideación Gráfica II. Ha desarrollado su labor como investigador en diversos grupos de investigación, trabajando en líneas como la ideación gráfico-plástica, patrimonio gráfico e ideación gráfica arquitectónica y publica regularmente en revistas y congresos internacionales. 

Roberta Spallone, Politecnico di Torino

Architect and Ph.D. in Drawing and Survey of

Architectural Heritage, Full Professor. She is a member of

the School of Architecture, and currently teaches in the

Laboratory of Drawing and Survey and Digital techniques

of representation. She is on the Board of the Doctorate of

Architectural and Landscape Heritage. Her research

focusses on the fields of history and criticism of

architectural drawing, with particular attention to classic

treatises on architecture and the art of fortification, and

digital technologies for graphical analyses and

reconstructive modeling. She is author of 200 publications

and has participated as a speaker in many international

conferences.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-02-19
How to Cite
Marcos C. L., Domingo-Gresa J. y Spallone R. (2024). Ideation of form in space. Strategies of spatial configuration in sculpture and architecture. Arte, Individuo y Sociedad, 36(2), 415-432. https://doi.org/10.5209/aris.91696
Section
Articles