Variations of the cinema to graphic image on Gravity from Alfonso Cuarón and Speed Racer from Lily and Lana Wachowski. Realistic images against plastic images

  • Carlos F. Alvarado Universidad de Manizales
  • José W. Escobar Universidad de Manizales
Keywords: Contemporary cinema, image, writing, narrative, aesthetics

Abstract

This article, a research product, aims to show, how the image operates in contemporary cinema, which is situated in a narrative of counterfeiting and simulation. It is revealed that any effect of reality is always the product of textual forces that either simulates a particular naturalness (fruit of a realistic point of view) or tend to direct falsification (a corollary of the absence of any metaphysical belief). In the same way, a classic concept of image (as a double) is shifted to recognize the structural changes of a cinema that recovers part of the Hollywood classicism and part of European modernity. Following the guidelines of the case studies from an opinion sample (intentional, nonstatistical), two films are taken as corpus (unit of work): Gravity (2013), Alfonso Cuarón and Speed Racer, (2007) by Lily and Lana Wachowski.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos F. Alvarado, Universidad de Manizales
Comunicador Social y Periodista de la Universidad de Manizales, Filósofo de la Universidad de Caldas, Especialista en Estética de la Universidad Nacional de Colombia, Magister en Filosofía de la Universidad de Caldas, Doctor en Filosofía de la Universidad de Antioquia. Profesor Titular del Programa de Comunicación Social y Periodismo de la Universidad de Manizales y miembro del Grupo de Investigaciones de la Comunicación
José W. Escobar, Universidad de Manizales
Filósofo y Magister en Educación con énfasis en Multimedia de la Universidad de Caldas, estudiante del Doctorado en Comunicación de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Profesor de la Universidad de Manizales y miembro del Grupo de Investigaciones de la Comunicación de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas de la Universidad de Manizales.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2018-10-16
How to Cite
Alvarado C. F. y Escobar J. W. (2018). Variations of the cinema to graphic image on Gravity from Alfonso Cuarón and Speed Racer from Lily and Lana Wachowski. Realistic images against plastic images. Arte, Individuo y Sociedad, 31(1), 27-40. https://doi.org/10.5209/ARIS.58443
Section
Articles