Artistic expressions of people with intellectual disability and its relationship with architectural cognitive strategies

  • Angel B. Comeras Escuela Tecnica Superior de Arquitectura de Madrid (UPM)
  • Javier F. Raposo Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid
  • Margarita De Luxan Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid
Keywords: Expression, intellectual disability, cognitive architecture

Abstract

People with intellectual disabilities, older age and mild degree of disabilities, use artistic expressions as a vehicle of expression, communication and cultural adaptation. The significant changes produced towards conceptions more dynamics of intellectual disability, based in greater interactions of intellectual disability, have led to the promotion of artistic and sensorial activities, with positive results, in perception and communication. Workshops have been made, during five years, between students of architecture, students of other areas of knowledge (pharmacy, nursing, physiotherapy and communication) and people with intellectual disability on cognitive, sensory and social aspects, where different artistic perceptions have been contrasted and assumed to express some difficulties in the use of built environments. The implementation of some assumed artistic perceptions in cognitive strategies of architectural generation is beneficial for the use of buildings destined to people with intelectual disability. There are provided and described two actual examples of buildings, in which they have been applied in the beginning of the project. Known artistic embodiments that, after more than ten years as users, have increased their understanding and recognition of space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angel B. Comeras, Escuela Tecnica Superior de Arquitectura de Madrid (UPM)
Arquitecto. Master en Investigacion y Formacion Avanzada en Arquitectura. Está cursando actualemente Doctorado de Comunicación Arquitectónica en la ETSAM-Universidad Politecnica de Madrid. Profesor de Proyectos IV e Integración I de la Escuela Técnica Sperior de Arquitectura de la Universidad San Jorge (Zaragoza). Actualmente esta realizando Tesis Doctoral relacionada con la percepción de la discapacidad intelectual como herramienta para la creación de arquitectura cognitiva
Javier F. Raposo, Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid

Doctor Arquitecto y Profesor Titular de Universidad en la ETS de Arquitectura de Madrid, ETSAM, UPM. Máster Administración y Dirección de Empresas Constructoras e Inmobiliarias (MDI). Director del Departamento de Ideación Gráfica Arquitectónica, ETSAM, UPM. Director de Titulaciones de Especialización y Máster en vinculación con el dibujo y el proyecto de arquitectura. Miembro activo del G. Investigación e Innovación Educativa “Hypermedia: Taller de Configuración y Comunicación Arquitectónica”. Miembro programas de doctorado y Máster Universitarios de la ETSAM, donde desarrolla investigaciones vinculadas con estrategias docentes de narración, mediación y comunicación arquitectónica.

Margarita De Luxan, Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid
Doctora Arquitecta. Catedrática Emérita de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad Politécnica de Madrid (ETSAM-UPM) Profesora del DOCA.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-05-29
How to Cite
Comeras A. B., Raposo J. F. y De Luxan M. (2017). Artistic expressions of people with intellectual disability and its relationship with architectural cognitive strategies. Arte, Individuo y Sociedad, 29(Esp.), 175-189. https://doi.org/10.5209/ARIS.53960