Identity as a Simulation: The Black Heroes of Omar Sy in Intouchables (Olivier Nakache and Éric Toledano, 2011) and Samba (Olivier Nakache and Éric Toledano, 2014)

Keywords: Omar Sy, Olivier Nakache, Éric Toledano, French Cinema, Cinematographic Analysis, French Culture

Abstract

The popular films by the French filmmakers Olivier Nakache and Éric Toledano, The Untouchables (Intouchables, 2011) and Samba (2014), starring the actor of Senegalese descent Omar Sy, work as a critical approach to the historical and political period lived by the France of this period, but also as a faithful reflexion. Through narrative and cinematographic analysis, and taking Paul Gilroy’s Black Atlantic as a main reference, this article studies how the heroes performed by Omar Sy function as a questioning of the national integration plan outlined by the Nicolas Sarkozy Administration (2007-2012). In turn, the fact that these characters —black, poor residents of a banlieue— are fully acultural individuals, is a clear display of the limitations in the gaze of the filmmakers, aligned, without intending it, with the legislative and institutional discourse in force during Sarkozy’s mandate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ignacio Pablo Rico Guastavino, Universidad Rey Juan Carlos

Docente e investigador postdoctoral en la Universidad Rey Juan Carlos, en el área de Estética y Teoría de las Artes. Miembro de GIAVEC (Grupo Consolidado de Investigación en Artes Visuales y Estudios Culturales de la URJC). Doctorado en el programa de Humanidades: Lenguaje y Cultura con la tesis "El héroe negro en el cine comercial de Francia y Reino Unido (2000-2019): entre la herencia colonial y la configuración de una nueva comprensión de Europa". Coordinador de los libros El legado de Akira Kurosawa (Applehead Team Ediciones, 2018) y Blade Runner: Siguen soñando los androides (Unión Editorial, 2023, pendiente de publicación). 
Autor de capítulos en los libros El universo de '2001: Una odisea en el espacio' (Arkadin Ediciones, 2014); Werner Herzog: Espejismos de sueños olvidados (Shangrila, 2016); Cine entre rejas (Sans Soleil Ediciones, 2017); Porno: ven y mira (Shangrila, 2017); John Cassavetes: Interior noche (Shangrila, 2019); La paranoia contemporánea (TREA, 2020); o Estructura y análisis del audiovisual en España y Latinoamérica (Fragua, 2021), entre otros. Se encarga de la coordinación, junto a Álvaro Peña, de la revista digital Cine Divergente, y escribe en El Antepenúltimo Mohicano. Ha colaborado asiduamente en publicaciones como Guía del OcioIGN EspañaCuadernos del matemático.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-06-12
How to Cite
Rico Guastavino I. P. (2023). Identity as a Simulation: The Black Heroes of Omar Sy in Intouchables (Olivier Nakache and Éric Toledano, 2011) and Samba (Olivier Nakache and Éric Toledano, 2014). Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, 23(2), 143-158. https://doi.org/10.5209/arab.88160
Section
Articles