The effect of negative incentives in an student evaluation of teaching online system

Keywords: Teacher evaluation, Higher education, student evaluation of teaching, Online survey, students

Abstract

Several studies have shown that online administration of Students’ Evaluation of Teaching (SET) surveys typically results in significantly lower response rates compared to paper-based administration conducted in the classroom. To address this issue, institutions have implemented various incentives as extrinsic motivators for students, either of positive (e.g., early release of grades) or negative nature (e.g., making survey completion a prerequisite for accessing exam results). This study aimed to analyze the impact of introducing a negative incentive (requiring students to complete the survey in order to access their grades) on the response rates of SET surveys during a university's transition from a paper-based system (without incentives) to an online one. The analysis covered teaching evaluations from 35,497 course subjects across 18 semesters, with nine semesters using paper surveys administered in class and the other nine using online surveys. The main findings of the study showed that the introduction of the incentive contributed to higher response rates but also led to undesirable effects, such as an increased number of students providing uniform responses across all survey items. These results suggest a possible lack of genuine engagement, with students completing surveys hastily and with minimal effort solely to access their grades. The study discusses the implications of these findings and offers recommendations for university administrators regarding the design and implementation of SET survey strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana I. Cid-Cid, Grupo de Investigación GIE-STEM. Universidad Rey Juan Carlos

Profesora titular de Matemáticas y Estadística en la Universidad Rey Juan Carlos (España). Doctora en Ciencias Económicas y Empresariales por la Universidad Complutense de Madrid. Su investigación se centra en la evaluación del desempeño tanto de estudiantes como de profesores en el contexto de la educación superior.

Santiago Leguey, Universidad Rey Juan Carlos

Profesor titular de Matemáticas y Estadística en la Universidad Rey Juan Carlos (España). Sus intereses de investigación incluyen la estadística aplicada y la educación, con especial interés en el campo de la educación superior. Es el Director del Centro Universitario de Estudios Sociales Aplicados CUESA.

Jaime Prieto, Universidad Rey Juan Carlos

Profesor de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la Universidad Rey Juan Carlos (España). Es doctor por la Universidad Politécnica de Madrid. Sus intereses de investigación se centran en el campo de las TIC y la educación, con especial interés en el campo de la educación superior.

Rocío Guede-Cid, Grupo de Investigación GIE-STEM. Universidad Rey Juan Carlos

Profesora de Matemáticas y Estadística en la Universidad Rey Juan Carlos (España). Es doctora por la Universidad Rey Juan Carlos. Sus intereses de investigación se centran en el campo de la innovación y la evaluación en la educación superior, así como en el análisis del proceso de transferencia de tecnología.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-06-30
How to Cite
Cid-Cid A. I., Leguey S., Prieto J. y Guede-Cid R. (2025). The effect of negative incentives in an student evaluation of teaching online system. Revista Complutense de Educación, 36(3), 313-322. https://doi.org/10.5209/rced.93797
Section
Articles