Identity territorialities in Graça Morais’ painting

Keywords: Graça Morais, Painting, Territory, Identity

Abstract

The pictorial universe of the Portuguese painter Graça Morais (b. 1948) is built from a meditative gaze upon the human being and its condition in the world. In this process, territoriality is a fundamental element –whether it is a physical (geographic) territoriality, related to the painter’s connection to the places she lives in and visits or where she settles, or an intangible territoriality, linked to the memories and stories that feed her imaginary. This paper focuses on three phases of Graça Morais’ oeuvre, corresponding to her researches in different geographic places (Vieiro [northeast of Portugal], Cape Verde, Sines [southwest coast of Portugal]). One can see, on one hand, how Morais’ work approaches to anthropologic research, in a methodology that the artist adapts to question everything around her; on the other hand, how her work evolves into a continuous territorial and identitary expansion, which departs from Morais’ home village in Trás-os-Montes, and is reinforced by her experiences traveling and discovering the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joana Baião, Instituto Politécnico de Bragança

Joana Baião es historiadora del arte, miembro integrado del CIEB – Centro de Investigação em Educação Básica (Centro de Investigación en Educación Básica), en el ámbito del proyecto Laboratorio de Artes de Montaña – Graça Morais, Instituto Politécnico de Bragança. Es miembro colaborador del Instituto de Historia del Arte de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas de la Universidade Nova de Lisboa (NOVA FCSH), donde fue profesora asistente invitada entre 2018 y 2023. Graduada en Bellas Artes – Escultura (Universidad de Lisboa, 2005), Máster en Museología (NOVA FCSH, 2009) y Doctorada en Historia del Arte, con especialidad en Museología y Patrimonio Artístico (NOVA FCSH, 2014). Fue becaria postdoctoral con lo proyecto «Study trips and artistic immigration: Portuguese artists in Paris, 1929-1976», financiado por FCT, en NOVA FCSH y en École Normale Supérieure, París (2016-2019). Colabora regularmente con instituciones museísticas en proyectos de investigación y de exposición relacionados con la historia del arte y de la cultura en Portugal: entre otras, la Fundación Arpad Szenes-Vieira da Silva, la Fundación Calouste Gulbenkian, lo Museo Nacional del Arte Contemporáneo y el Museo de Arte Contemporáneo de Serralves. Es autora de dos libros (2010, 2015) y de varios artículos publicados en Portugal, España, Francia y Brasil.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-10-02
How to Cite
Baião J. (2024). Identity territorialities in Graça Morais’ painting. Arte, Individuo y Sociedad, Avance en línea, 1-16. https://doi.org/10.5209/aris.96543
Section
Articles