“Image Control-Delete”: The destruction of the archive as a strategy of a poetic intention in Contemporary Art

Keywords: Art, Archive, Image, Strategies of “creative destruction”, Palimpsest

Abstract

In the context of Contemporary Art, the possibility of a radical perversion of the document and, by extension of ideas, the total or partial destruction of its elements or functions, were transformed for the artist, due to substantially different circumstances (i.e.: practices, processes and creative strategies), in a deeply creative space. In the light of these ideas, this article discusses the implication of this phenomenon of "destruction" of the archive in the construction of the contemporary imaginary - the proximity of aesthetic and poetic results to the idea of a - "palimpsest" -, seeking to demonstrate how its more subversive, “anomic” and even paradoxical character has been converted, symbolically and conceptually, to the different territories of thought and artistic practice, on the one hand, in a possibility of continuous “re-inscription” of forms, meanings and senses, and, on the other hand, in the potency – “ad infinitium” – of an appropriation, experimentation and transfiguration of the real.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivan Postiga, Universidade do Porto
Ivan Postiga (1991), nació en Póvoa de Varzim (Portugal) y tiene una Maestría en “Artes Plásticas – Pintura” por la Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto (FBAUP) con el proyecto “Inconsciente Estético: O pensamento sem imagem e a lógica de um significado expandido” (2019), prueba pública en la que obtuvo la clasificación máxima de 20 valores. En términos profesionales y académicos, está cursando el Programa de Doctorado en “Artes Plásticas” de la Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto en el marco de una Beca de Investigación de la Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT), como Investigador no-doctorado, recientemente integrado en el Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedade (i2ADS.). En su currículum cuenta con premios y participación individual y colectiva en exposiciones, congresos y eventos científicos de ámbito nacional e internacional, así como colaboración en diversas publicaciones y eventos de investigación en el contexto de las Artes Visuales.
Domingos Loureiro, Universidade do Porto
Domingos Loureiro (1977) nació en Valongo (Portugal) y es Doctor en “Arte e Design” por la Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto (FBAUP). Acumula su actividad como artista visual con la de Profesor Asistente en la Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, en el Departamento de “Artes Plásticas – Pintura”. Investigador Integrado en el Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedade (i2ADS.). Acumula varios cargos y funciones asociadas a la Academia y es autor y editor de varios documentos científicos y académicos. Artista premiado, su currículum incluye exposiciones en varios países como Portugal, España, Francia, Inglaterra, Bélgica, Italia, Irlanda, USA, Brasil, Japón, Alemania, Canadá y Holanda.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-03-30
How to Cite
Postiga I. y Loureiro D. (2023). “Image Control-Delete”: The destruction of the archive as a strategy of a poetic intention in Contemporary Art. Arte, Individuo y Sociedad, 35(2), 647-665. https://doi.org/10.5209/aris.84537
Section
Articles