The Isle of Sculptures of Pontevedra (1999-2019): a model to recover nature as a social and cultural space in the city

Keywords: Sculpture, isle, nature, landscape, granite
Agencies: El proyecto Illa das Esculturas de Pontevedra se ejecuta en el contexto del Xacobeo-99 y fue financiado por varias instituciones públicas y privadas de la Comunidad Autónoma de Galicia, entre 1998 y 1999.

Abstract

The Isle of Sculptures was created as a cultural construction of nature and reverted to an aesthetic landscape, taking in consideration the ethnographic, historical and anthropological uniqueness of the place where it is located: the Xunqueira del Lérez in Pontevedra. At the same time, it is a tribute to the identifying material of sculpture from all eras and a reference to culture and art that its authors connect with the mythical consciousness and symbolism of The Waste Land by T. S. Eliot. Just as in The Waste Land, which reunites past and present, with metaphors and symbols, the sculptors who take part in the space outlined by the Lérez River embrace, as a whole, a plurality of cultural allusions, languages and concepts, classical references and more contemporary experiences. Twelve artists were invited to take part: Giovanni Anselmo, Fernando Casás, José Pedro Croft, Dan Graham, Ian Hamilton Finlay, Jenny Holzer, Francisco Leiro, Richard Long, Robert Morris, Anne & Patrick Poirier, Ulrich Rückriem y Enrique Velasco.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yolanda Herranz Pascual, Catedrática Dep. Escultura Universidad de Vigo

Catedrática de Escultura en la Facultad de Bellas Artes de Pontevedra, Universidad de Vigo.

Desde 1995, es Co-Directora del Grupo de Investigación Interdepartamental ES2.

Tiene 4 Tramos de Investigación (Sexenios).

Su trayectoria artística comienza en 1979, y desde entonces ha expuesto con regularidad. Su creación, de marcado carácter conceptual, se desarrolla en proyectos artísticos que han sido expuestos en cerca de doscientas exposiciones realizadas en 25 países de Europa, América y Asia.

Su obra se encuentra representada en Museos e Instituciones de prestigio de diferentes países.

Herranz trabaja con toda la potencialidad poética del lenguaje. Sus propuestas incluyen al espectador y aúnan referencias pictóricas, objetuales y escultóricas desde una obra volcada sobre la palabra.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-01-10
How to Cite
Castro-Fernández X. A., Herranz Pascual Y. y Pastor-Bravo J. (2022). The Isle of Sculptures of Pontevedra (1999-2019): a model to recover nature as a social and cultural space in the city. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 187-207. https://doi.org/10.5209/aris.73149
Section
Articles