Artistic language as a dynamizer for historical memory

Keywords: Memory;, history, arts, conflict, differential focus

Abstract

This paper is the product of the research entitled “Audiovisual narratives as a didactic strategy for the reconstruction of the historical memory of the armed conflict in San Martín”, during 2019 and 2020 and it was financed by the Ministry of Science, Technology and Innovation – MinCiencias. The research began from the need to reconstruct the past through the participation of the victims of the armed conflict in the region del Meta (Colombia), based in a differential focus and a plural and inclusive perspective, which contributed to the visibility of the various effects of the victims, through implementation of some artistic creation spaces. Then, this paper aims to analyze the memory actions, related to artistic and cultural production, that contributed to citizen participation in the framework of the aforementioned project. This begins with a contextualization of the armed conflict in the San Martín region, continues with a conceptual foundation on memory and history and ends with the results of the intervention in the community to contribute to the symbolic reparation of the victims.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

William Leonardo Perdomo-Vanegas, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Docente e investigador en áreas de Humanidades y Literatura (didáctica de la literatura, literatura hispanoamericana, teorías literarias y críticas literarias), semiótica (análisis semiótico, imagen publicitaria, comunicación no verbal y narrativa gráfica). Experiencia como director de proyecto de investigación a nivel de maestría en modalidad presencial y virtual. Experiencia en corrección de estilo. Asesor de talleres de creación literaria y escritural. Jurado de premio de novela. Investigador Asociado y par evaluador – Colciencias. Líder del grupo de investigación Ambientes de Aprendizaje (Categoría A).

Leidy Yohanna López-Pineda, Español

Magister en Estudios Culturales de la Universidad Nacional de Colombia. Licenciada en Educación Básica con Énfasis en Humanidades y Lengua Castellana. Formada de manera transdisciplinar en docencia y en investigación de realidades y problemáticas sociales contemporáneas. Con experiencia en docencia, recolección, sistematización e interpretación de información documental primaria y secundaria. Conocimientos en la formulación y el desarrollo de proyectos investigativos relacionados con la reconstrucción de la memoria histórica, la reparación a víctimas del conflicto armado, el trabajo comunitario y procesos de integración y participación en diferentes espacios sociales. Ha trabajado en proceso de creación artística.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-07-12
How to Cite
Perdomo-Vanegas W. L. y López-Pineda L. Y. (2021). Artistic language as a dynamizer for historical memory. Arte, Individuo y Sociedad, 33(4), 1273-1290. https://doi.org/10.5209/aris.71572
Section
Articles