Confined childhoods: building the school from artistic education

Keywords: COVID-19, Artistic education, early childhood education, lockdown, emotional communication

Abstract

The purpose of this paper is to maintain emotional communication between the educators
of the Infant School “Carmen Cervigón” in A Coruña and the families, during the lockdown stage
derived from Covid-19, for this, an interaction channel is created, that allows families to express fears,
expectations, learning experiences and life lessons so that they can be heard, symbolized in an artistic
way so they can serve as a starting point, in the school organization of the 2020-2021 academic year.
In order to achieve this, the obtained messages were analyzed through the qualitative panel technique
Sun Woong, (2008), adapted by De Keulenaer, (2008), to give voice to the joined experience shared by
a group of people, so that, from the recognition of the individual subjectivity a common story is born,
which offers a communal description of what was lived. This narration, once built, was represented
in a contemporary art installation, in order to signify the memory of what happened and generate a
communal symbol.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Victoria Martínez-Vérez, UNED - A Coruña

María Victoria Martínez Vérez es doctora en sociología por la Universidade da Coruña, diplomada en trabajo social y licenciada en sociología por las Universidades de Santiago de Compostela y Pontificia de Salamanca.

Sus principales líneas de investigación son:

Las consecuencias sociales del Alzheimer y la construcción de la comunidad en contextos educativos.

María Dolores Vilas-Ares, CIFP Anxel Casal

Dolores Vilas es graduada en terapia ocupacional y en educación infantil.

Actualmente trabaja en la escuela infantil como mediadora artística.

Antonio Montero-Seoane, Universidad de A Coruña

Profesor titular de universidad (Universidade da Coruña), su práctica profesional comenzó en el área de la Educación Física y el entrenamiento deportivo; derivando hacia los aspectos sociales de la educación y del deporte.

Licenciado en Educación Física por la Universidad Politécnica de Madrid.

Licenciado en Sociología por la Universidade da Coruña.

Diploma en Estudios Avanzados en Antropología por la Universidade da Coruña.

Doctor en Educación Física por la Universidade da Coruña.

Doctor en Sociología por la Universidade da Coruña.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-06-21
How to Cite
Martínez-Vérez M. V., Vilas-Ares M. D. y Montero-Seoane A. (2021). Confined childhoods: building the school from artistic education. Arte, Individuo y Sociedad, 33(3), 837-858. https://doi.org/10.5209/aris.70230
Section
Articles