"Creative Geography": Reflections about the film editing in "Madrid" and "Innisfree"

  • Pedro Sangro Universidad Pontificia de Salamanca
  • Juan Medina Universidad Pontificia de Salamanca
Keywords: Editing, audiovisual essay, creative geography, historical memory, Lev Kuleshov

Abstract

Creative geography, one of the experiments carried by the filmmaker and theorist Lev Kuleshov, proposes that an imaginary landscape can be produced into the mind of the viewers by the editing of the film, only juxtaposing several images from different locations. Driven by this theoretical legacy, this paper presents a revision of this fictional landscape in two film essays from the eighties production: Madrid and Innisfree. The editing builds in both cases a metalinguistic discourse by the use of precedent films with the objective of stimulate the affective participation of the public to achieve the goal of a creative geography. While the editing in Madrid constructs a conflictive space between the republican past of the city during the Spanish Civil War and its democratic present, in the case of Innisfree a bond is achieved between the ethnographic present and the fictional past portrayed in John Ford’s The Quiet Man, and also a tribute is payed to the real geography that held its locations and, simultaneously, the inhabitants of the mythologized Ireland of the movie.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Sangro, Universidad Pontificia de Salamanca
Pedro Sangro Colón (ORCID: 0000-0001-9085-8673) es actualmente Vicerrector de Investigación y Títulos de la Universidad Pontificia de Salamanca y Profesor Catedrático de Lenguaje y Narrativa Audiovisual en la Facultad de Comunicación. Es autor de numerosas publicaciones centradas en el estudio de la ficción audiovisual, entre las que destacan los libros: Teoría del montaje cinematográfico: textos y textualidad(2000); Discurso y narración en el cine: un repaso de los estudios, teorías y autores fundamentales (2008) y La práctica del visionado cinematográfico(2012). También ha coeditado y participado en diferentes obras colectivas como: Guión de ficción en cine: planteamiento, nudo y desenlace(2006); De Los Serrano a Cuéntame: cómo se crean las series de televisión en España(2007); El personaje en el cine: del papel a la pantalla(2007); El entretenimiento en televisión: guión y creación de formatos de humor en España(2011); Diez Guiones con historia(2012); Escenas de cine: guión y análisis(2017); o La estética en las series de TV contemporáneas(2018). Es el director del Máster en Guión de ficción para Cine y Televisión de la Universidad Pontificia de Salamanca (www.masterguion.com).
Juan Medina, Universidad Pontificia de Salamanca

Juan Medina Contreras (ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5939-9069) es Doctor en Comunicación, su línea de investigación aborda el empleo del lenguaje audiovisual y fotográfico en la transmisión de ideas políticas y propagandísticas, así como las representaciones de género en la ficción audiovisual, temas sobre los que ha publicado diversos trabajos. Además de haber desempeñado labores de coordinación académica del Máster en Asesoramiento de Imagen y Consultoría Política de la UPSA en Salamanca, Estados Unidos, Bruselas, Argentina, México y Venezuela, actualmente es profesor en la Facultad de Comunicación de la UPSA en el área de Comunicación Audiovisual, coordinador del Máster de Guion en ficción para Cine y TV del mismo centro, así como Coordinador de la Oficina de Promoción de la Universidad Pontificia de Salamanca.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2019-03-11
How to Cite
Sangro P. y Medina J. (2019). "Creative Geography": Reflections about the film editing in "Madrid" and "Innisfree". Arte, Individuo y Sociedad, 31(2), 327-343. https://doi.org/10.5209/ARIS.60105
Section
Articles