Geometry and technique in two Spanish fictive altarpiece-tabernacles: Nuestra Señora de La Soledad (Puebla de Montalbán, Toledo) and San Isidro (Alcalá de Henares) hermitages
Abstract
Our main idea in this article is to analyze in a graphic, geometric, descriptive and technic way, two masterpieces of the fictive altarpiece Spanish separated by more than 140 years: el retablo from the hermitage of Nuestra Señora de La Soledad de Puebla de Montalbán (Toledo), work of the brothers González Velázquez in 1741; and el retablo at the church of San Isidro de Alcalá de Henares (Madrid), work of Manuel Laredo in 1885.
Both paintings share the representation of a Tabernacle, but also the grandiosity and perfection in its layout, in addition to being done by artists who were not famed. The altarpiece-tabernacle is a way of architecture that can be encircled, and its representation upon the wall implies the need of a better knowledge of the rules of perspective for its correct layout. We also analyze the influence that made the quadraturistas and geometry writers in this sort of representations.
Beside this geometrical analysis, we consider that it is essential to enter the corporeity of these pieces, its structure and stratification which, combined with the study of the ways of transpositions of the sketches and the pictorial techniques used for its representations, will help us understand better the methodology used by its authors in the making of this wall paintings.
Downloads
Article download
- PDF (Español (España))
- Pintura mural, capilla mayor de la iglesia de Santa María presso. San Sátiro de Milán. Figura 1B. Tabernáculo, iglesia de San Lorenzo de Florencia. (Español (España))
- Figura 2A. Retablo fingido. Ermita de Nuestra Señora de la Soledad, Puebla de Montalbán (Toledo).Figura 2B. Retablo fingido. Ermita de San Isidro, Alcalá de Henares (Madrid). (Español (España))
- Figura 3A. Cornisa toscana. Fuente: Pozzo Tomo II fig. 32i. Figura 3B. Altar pintado en Frascati. (Español (España))
- Figura 4. Determinación de la perspectiva del Tabernáculo con la que se estructura la pintura mural de la ermita de Nuestra Señora de la Soledad. (Español (España))
- Figura 5. Determinación de la perspectiva del Tabernáculo con la que se estructura la pintura mural de la ermita de San Isidro. (Español (España))
- Figura 6.A. Ermita de Nuestra Señora de la Soledad: detalle de jornada (1), agujero de cartón (2) y dibujo inciso por medio de punzón sobre mortero fresco (3). Figura 6.B. Ermita de Nuestra Señora de la Soledad: detalle del dibujo inciso (1). Figura 6.C. (Español (España))
- Pintura mural, capilla mayor de la iglesia de Santa María presso. San Sátiro de Milán. Figura 1B. Tabernáculo, iglesia de San Lorenzo de Florencia. (Español (España))
- Figura 2A. Retablo fingido. Ermita de Nuestra Señora de la Soledad, Puebla de Montalbán (Toledo).Figura 2B. Retablo fingido. Ermita de San Isidro, Alcalá de Henares (Madrid). (Español (España))
- Figura 3A. Cornisa toscana. Fuente: Pozzo Tomo II fig. 32i. Figura 3B. Altar pintado en Frascati. (Español (España))
- Figura 4. Determinación de la perspectiva del Tabernáculo con la que se estructura la pintura mural de la ermita de Nuestra Señora de la Soledad. (Español (España))
- Figura 5. Determinación de la perspectiva del Tabernáculo con la que se estructura la pintura mural de la ermita de San Isidro. (Español (España))
- Figura 6.A. Ermita de Nuestra Señora de la Soledad: detalle de jornada (1), agujero de cartón (2) y dibujo inciso por medio de punzón sobre mortero fresco (3). Figura 6.B. Ermita de Nuestra Señora de la Soledad: detalle del dibujo inciso (1). Figura 6.C. (Español (España))
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Arte, Individuo y Sociedad is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.