On its way to disappear. Elements for understanding the decline of art education in elementary teacher training in Chile

  • Alejandra Orbeta-Green Universidad Alberto Hurtado
  • Rosario Oyanedel-Frugone Universidad Alberto Hurtado
Keywords: Art education training, generalist teacher, comparative study, Foucauldian approach

Abstract

Educational quality is under the view of Chilean policymakers. Therefore, several reforms are taking place in the schooling system. The arts –as never before- are also in these debates. Notwithstanding the flourishing importance of the arts, little is known about the arts’ ‘generalist’ teacher training. We conducted a comparative study on 49 bachelor programs in primary education in Chile aiming to discuss how art education is being implemented in elementary teachers’ education. This article discusses those results by taking a Foucauldian approach that offers an interpretation on ‘the conditions of possibility’ that arts take in the elementary teacher training. The results are expressed in two ways: through a typology showing the offer institutions have; and a case study that analyzed ten institutions looking for their main characteristics. The results show the transit from a teacher with specific training in the art contents, to a ‘new generalist teacher’ in Chile that lacks art training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandra Orbeta-Green, Universidad Alberto Hurtado

Doctora en Ciencias de la Educación, Profesora de Artes Visuales, Licenciada en Educación y Licenciada en Estética, de la Pontificia Universidad Católica de Chile.

Actualmente trabaja como directora de la carrera de Pedagogía en Artes Visuales en la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Alberto Hurtado. Docente e investigadora en el ámbito de la educación artística y ha trabajado en instituciones escolares, universidades  y ha coordinado proyectos de asesoría en políticas públicas del área. Entre sus temas de investigación se encuentran la formación de docentes en educación artística, política pública en educación artística, así como los enfoques, teorías y didáctica de las artes visuales.

Rosario Oyanedel-Frugone, Universidad Alberto Hurtado

Profesora de Artes Visuales y Licenciada en Educación de la Universidad Alberto Hurtado.

Licenciada en Artes Visuales por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Ha trabajado en instituciones escolares urbanas y rurales, y realizado varios proyectos de intervención ligados a la educación artística basada en los lugares.

 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2018-04-03
How to Cite
Orbeta-Green A. y Oyanedel-Frugone R. (2018). On its way to disappear. Elements for understanding the decline of art education in elementary teacher training in Chile. Arte, Individuo y Sociedad, 30(2), 375-394. https://doi.org/10.5209/ARIS.57622
Section
Articles