The influence of the Arts as a motor of well-being: an exploratory study

  • Diego Calderón-Garrido Universidad Internacional de La Rioja
  • Carolina Martín-Piñol Universidad de Barcelona
  • Josep Gustems-Carnicer Universidad de Barcelona
  • Ana Portela-Fontán Universidad de Barcelona
Keywords: Art, wellbeing, emotions

Abstract

In the last decades, the functions of art have been the subject of many research projects. However, few studies focus on the link between art and wellbeing welfare from the point of view of the participant. This paper represents an example for a descriptive exploratory correlational study that analyzes the link between art and wellbeing through an ad hoc on-line questionnaire, completed by 462 people of different age, sex, level of studies and artistic experience. A vast majority of them consider art as being able to improve their mood, music being the preferred artistic means for it. Some believe that art is a more effective approach than others such as for example sport, however most participants prefer to combine it with other disciplines. People with an artistic background or experience proved to be more likely to use artistic expression to create well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Calderón-Garrido, Universidad Internacional de La Rioja
Doctor en Historia del Arte. Titulado superior en música moderna. Es profesor de la Facultad de Educación de la Universidad Internacional de La Rioja. Investigador en el ámbito de la educación musical.
Carolina Martín-Piñol, Universidad de Barcelona
Doctora en Historia del Arte. Profesora Ayudante Doctor en el Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales, de la Educación Musical, de la Educación Física y de la Educación Visual y Plástica de la Universidad de Barcelona. Investigadora en el ámbito de la educación visual y plástica.
Josep Gustems-Carnicer, Universidad de Barcelona
Doctor en Ciencias de la Educación. Titulado superior de flauta. Es el director del Departamento de Expresión Musical y Corporal de la Universidad de Barcelona. Investigador en el ámbito de la educación musical.
Ana Portela-Fontán, Universidad de Barcelona
Maestra de educación primaria y máster en Educación Interdisciplinaria de las Artes. Investigadora en el ámbito de la educación visual y plástica.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2018-01-19
How to Cite
Calderón-Garrido D., Martín-Piñol C., Gustems-Carnicer J. y Portela-Fontán A. (2018). The influence of the Arts as a motor of well-being: an exploratory study. Arte, Individuo y Sociedad, 30(1), 77-93. https://doi.org/10.5209/ARIS.56350
Section
Articles