Artistic expression as a teaching strategy for the development of affectivity and self-esteem in people with Intellectual Disabilities and Fetal Alcohol Syndrome (FAS)

  • Ramón E. Cárdenas Universidad de Concepción
  • Alejandra P. Barriga Universidad de Concepción
  • Julio I. Lizama Liceo A-17, Yungay
Keywords: Arts education, intellectual disabilities, fetal alcohol syndrome, affection, self-es

Abstract

This article describes the artistic experiences of a person with Intellectual Disabilities and Fetal Alcohol Syndrome (FAS) in a visual art workshop conducted in the premises of a municipal school in the city of Yungay, Chile.

After using exploratory research, case study methodology and approximation results with different painting and drawing techniques as teaching tools that aimed to develop artistic learning in the school context, it has been concluded that visual arts broaden the channels of visual expression and serve as a way to communicate affectivity and self-esteem through certain practical exercises and systematic actions that benefit the mental health of people with intellectual disabilities. The conclusion also reinforces the importance of a proper atmosphere for the teaching of Arts and the value of creative activity in the context of diversity, self-discovery and a more affective inclusion with the educational community in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ramón E. Cárdenas, Universidad de Concepción

Ramón Esteban Cárdenas-Pérez: Profesor de Artes Plásticas de la Universidad de Concepción.  Magister en Educación por la Universidad de Concepción y Doctor en Artes Visuales y Educación por la Universidad de Granada-España.  Actualmente se desempeña como profesor asistente del Departamento de Didáctica, Currículum y Evaluación, Escuela de Educación, Universidad de Concepción, Campus Los Ángeles-Chile, en las áreas de didáctica, metodología y evaluación de las artes visuales para las carreras de Educación General Básica, Diferencial y Parvularia. Coordinador Revista Raudal (www.revistaraudal.cl)  E-mail. rcardenas@udec.cl, estebancardenasp@gmail.com, Tel.: +56 43 2 405123, Cel.: +56 9 81965314.

Alejandra P. Barriga, Universidad de Concepción
Alejandra del Pilar Barriga-Acevedo (co-autora): Biólogo. Universidad de Concepción. Magister en Ciencias Biológicas mención Botánica. Actualmente se desempeña realiza docencia en las carreras de Pedagogía en Ciencias naturales y Biología y en Ingeniería en Prevención de Riesgos.  Académica del Departamento de Ciencias Básicas, Escuela de Educación, Universidad de Concepción, Campus Los Ángeles-Chile.
Julio I. Lizama, Liceo A-17, Yungay

Julio Ignacio Lizama-Alarcón (co-autor): Profesor de Educación Diferencial. Actualmente docente del establecimiento de Educación Municipal de la comuna de Yungay, Chile.

 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-05-29
How to Cite
Cárdenas R. E., Barriga A. P. y Lizama J. I. (2017). Artistic expression as a teaching strategy for the development of affectivity and self-esteem in people with Intellectual Disabilities and Fetal Alcohol Syndrome (FAS). Arte, Individuo y Sociedad, 29(Esp.), 205-222. https://doi.org/10.5209/ARIS.53623