The Architecture of Seduction: An Analysis on Digital Architectures within Consumer Society

  • Jorge León-Casero Universidad San Jorge
  • Carlos Cámara-Menoyo Universidad San Jorge
Keywords: digital architecture, Baudrillard, virtual aesthetics, architect’s sense of duty, cultural speculation

Abstract

Currently new digital tools used in architecture are often at the service of a conception of architecture as a consumer society’s cultural good. Within this neoliberal cultural frame, architects’ social function is no longer seen as the production of urban facts with sense of duty, but as a part within the symbolic logic that rules the social production of cultural values as it was defined by Veblen and developed by Baudrillard. As a result, the potential given by the new digital tools used in representation has shifted from an instrument used to verify a built project to two different main models: At the one hand the development of pure virtual architectures that are exclusively configured within their symbolic value as artistic “images” easily reproducible. On the other hand the development of all those projects which -even maintaining their attention to architecture as a built fact- base their symbolic value on the author’s image and on virtual aesthetics and logics that prevail over architecture’s materiality. Architects’ sense of duty has definitely reached a turning point.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge León-Casero, Universidad San Jorge
Arquitecto (2007), Licenciado en Filosofía (2008) y Doctor en Historia (2011) con una tesis sobre el historiador y crítico de la arquitectura Manfredo Tafuri. En la actualidad trabaja como Coordinador de Investigación de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad San Jorge donde imparte asignaturas en Urbanismo y Cultura y Teoría en la Arquitectura como Profesor Ayudante Doctor y dirige el grupo de investigación Arquitecturas Open Source, grupo en el que se desarrolla el Proyecto Mapa de Riesgo Social del que es su Investigador Principal. De forma paralela a su actividad docente trabaja como socio fundador del despacho de arquitectura y urbanismo MLDG junto a Ismael Martín, mientras realiza el grado en Derecho.
Carlos Cámara-Menoyo, Universidad San Jorge

Arquitecto (2004). Profesor asociado de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad San Jorge donde imparte asignaturas en Herramientas Digitales y Aula abierta: Formación Multidisciplinar en Arquitectura. En la actualidad es doctorando del Programa Oficial de Doctorado en Sociedad de la Información y el Conocimiento en la Universitat Oberta de Catalunya, donde sus investigaciones versan sobre Urbanismo Participativo y Biopolítica. Es miembro integrante del grupo de investigación Arquitecturas Open Source de la ETSA-USJ e investigador del Proyecto Mapa de Riesgo Social. De forma paralela trabaja como desarrollador web en Ymbra.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2015-09-03
How to Cite
León-Casero J. y Cámara-Menoyo C. (2015). The Architecture of Seduction: An Analysis on Digital Architectures within Consumer Society. Arte, Individuo y Sociedad, 27(3), 447-462. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n3.46485
Section
Articles