Representation of Spanish Crisis in Advertising. The Case of "Awakening" (Campofrío, 2015)

  • Samuel Gil Soldevilla Universitat Jaume I
  • Elvira Antón-Carrillo University of Roehampton, Londres (Reino Unido)
Keywords: Advertising, Economic Crisis, Semiotic Analysis, Critical Analysis of Multimodal Discourse, Spirituality

Abstract

This paper pays attention to the advertising enunciation, understanding it as a discourse that builds an image, among many possible, of the crisis. Taking into account that large companies prefer to appeal to our optimism rather than contribute to a rational debate about our problems, and that from its persuasive nature its objective is not to solve our daily problems or to empower us with critical capacities but to promote consumerism, we carry out a critical analysis of the multimodal and semiotic discourse of advertising, its discursive strategies, as well as its objectives and interests. Focusing on the Spanish case, we will analyse Campofrio´s Despertar campaign (2015) as case study. We will see how the representation of the crisis in the advertisement takes away the importance of the crisis because it does not take into account social and political issues. At the same time it individualizes it, as well as its possible causes, consequences and solutions, supporting and legitimizing the neoliberal ideology present in society. The brand is offered as well as therapist, personal coach and even spiritual guru to overcome a crisis expressed as opportunity.

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Author Biographies

Samuel Gil Soldevilla, Universitat Jaume I

Doctorando en Ciencias de la Comunicación por la Universitat Jaume I (UJI) de Castellón, máster en Nuevas Tendencias y Procesos de Innovación en Comunicación (UJI), licenciado en Publicidad y Relaciones Públicas (UJI) y graduado en Teología por la Facultad Adventista de Teología (FAT) de Sagunto. Forma parte del grupo de investigación ITACA-UJI y es miembro de la AE-IC. Es autor y co-autor de diversos artículos científicos, capítulos de libro y comunicaciones en congresos científicos de carácter nacional e internacional. Centra su investigación en las conexiones entre el consumo, las marcas, la publicidad, la teología y las nuevas formas de espiritualidad.

Elvira Antón-Carrillo, University of Roehampton, Londres (Reino Unido)

Senior Lecturer en el Department of Media, Culture and Language (Hispanic Research Centre). Posee una licenciatura en Filologí­a hispánica, Postgraduate Diploma in the Teaching of the Community Languages, MA in Language and Literature in Education, Postgraduate Diploma in Social Anthropology y doctora por la Universidad de Granada. Sus intereses de investigación incluyen los discursos identitarios de “raza”, etnicidad, nación y cultura, así como la construcción del “otro” y del “yo” en los medios de comunicación de América Latina y el Caribe, así como España. Ha publicado numerosos artículos, capítulos de libros y obras completas.

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Published
2018-05-24
How to Cite
Gil Soldevilla S. y Antón-Carrillo E. (2018). Representation of Spanish Crisis in Advertising. The Case of "Awakening" (Campofrío, 2015). Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, 18(2), 293-308. https://doi.org/10.5209/ARAB.57347