Feminist photomontages: political-aesthetic devices

  • Miguel Alfonso Bouhaben Escuela Superior Politécnica del Litoral y Universidad de las Artes. Guayaquil. Ecuador
Keywords: Photomontage, Aesthetics and Politics, Art and Feminism, Martha Rosler, Barbara Kruger.

Abstract

This article aims to study the aesthetic and political devices that implement feminist Martha Rosler’s and Barbara Kruger´s photomontages. For this it is necessary to identify and react against these works system imposed by patriarchy. In Martha Rosler’s photomontages we will analyze the modes of objectification of women and the ways to domopolític control is down at home. Furthermore, we go into the fittings and reassembly of images, and differential and deconstructive structure, the artist puts into practice with emancipatory purposes. In the case of Barbara Kruger will focus on his critique of the modes of representation of women in the media. Also, get up minutes of their device ownership and image-text relationship. Finally, we will balance the ethical and ontological implications underlying these aesthetic-political devices in relation to the thesis defended by the feminism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Alfonso Bouhaben, Escuela Superior Politécnica del Litoral y Universidad de las Artes. Guayaquil. Ecuador
PhD en Comunicación Audiovisual (Universidad Complutense de Madrid). Licenciado en Teoría de la Literatura y Literatura Comparada (UCM). Licenciado en Filosofía (UCM). Docente-Investigador en Narración audiovisual y en Cine Documental en la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL-Ecuador).Docente-Investigador  en Investigación en Cine (Universidad de las Artes- Ecuador).Durante 15 años ha sido profesor de Filosofía en Bachillerato. Ha sido Profesor de Estética, Semiótica y Producción Audiovisual en la Universidad San Gregorio de Portoviejo (Ecuador). Profesor Filosofía y cine en la Facultad de Filosofía (UCM). Profesor Invitado en el Máster en Investigación en Arte de la Facultad de Bellas Artes (UCM). Profesor de Arte y cine en el Máster en Teoría, Crítica y Valoración del Arte Contemporáneo del Instituto Superior de Arte I|Art. Profesor de cine en la Fundación Shakespeare de España. Autor de los documentales Palabras y La Muerte de la Filosofía. Ha publicado más de una veintena de artículos de investigación en revista científicas en torno a las relaciones entre Filosofía y Cine. Es director de las revistas científicas Ñawi. Arte, Diseño y Comunicación (ESPOL) y de Ombligo. Revista de Comunicación Visual (USGP). Investigador Principal del Grupo de Investigación Cultura Visual, Comunicación y Decolonialidad y Miembro de los Grupos de Investigación Cine y Letras (Universidad de Granada) y Filosofía Estética, Ética y Política (Universidad de Oviedo)
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-11-07
How to Cite
Alfonso Bouhaben M. (2017). Feminist photomontages: political-aesthetic devices. Investigaciones Feministas (Feminist Research), 8(2), 561-582. https://doi.org/10.5209/INFE.54872