A Barcelona stage designer in colonial India: Catalan travellers, transimperial mobility and the British Raj in Spain, c. 1908.
Abstract
In 1908, two travellers from Barcelona embarked on a year-long world tour. Stage designer Oleguer Junyent and textile heir Marià Recolons’ trip was extraordinary by the standards of the metropolitan Spain of their time. A great portion of their tour took them across the British empire, with India emerging as one of their most significant stops. The article examines three major macrohistorical issues that arise from their experience in colonial India: the consolidation of a global tourism industry, the making of metropolitan understandings of European imperialism and anti-imperialism, and the production of colonial knowledge for metropolitan consumption. The article explores these issues through microhistory, with an in-depth examination of the written and visual sources produced around the tour —a travelogue, letters, articles, drawings, paintings and photographs. Through these outputs, Recolons and Junyent presented a vision of an all-powerful yet flawed British empire in colonial India. The article argues that the tour produced a rare and original body of knowledge on colonial India in early-twentieth-century Spain, where it was eagerly consumed by metropolitan audiences.
Downloads
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
a. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons Reconocimiento-No comercial-Sin obra derivada 4.0 España que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
Plagio y fraude científico
La publicación de un trabajo que atente contra los derechos de propiedad intelectual será responsabilidad de los autores/as, que serán los que asuman los conflictos que pudieran tener lugar por razones de derechos de autor. Los conflictos más importantes pueden darse por la comisión de plagios y fraudes científicos.
Se entiende por plagio:
1.Presentar el trabajo ajeno como propio.
2.Adoptar palabras o ideas de otros autores sin el debido reconocimiento.
3.No emplear las comillas u otro formato distintivo en una cita literal.
4.Dar información incorrecta sobre la verdadera fuente de una cita.
5.El parafraseo de una fuente sin mencionar la fuente.
6.El parafraseo abusivo, incluso si se menciona la fuente.
Las prácticas constitutivas de fraude científico son las siguientes:
1.Fabricación, falsificación u omisión de datos y plagio.
2.Publicación duplicada.
3.Conflictos de autoría.