Between trace and decoration in late Gothic architecture. Back to the problem of Diego de Riaño (ca.1490-1534) and collaborators
- Raúl Romero Medina Universidad Complutense de Madrid https://orcid.org/0000-0001-6129-1399
Abstract
In the begining of the reign of Charles V, the architecture in Europe was dominated by the "modern use" formulas imposed by the late Gothic language. At the same time, the decorative and formal Italian language is used as a symbolic system of reference for power. The architects develops their ability to adapt to this Renaissance Gothic. In the Lower Andalusia region, this chapter receives special interest from the hand of stonemason such as Diego de Riaño (ca. 1490-1534). It is a time without paradigm where the polycentric idea in the reception of antiquites and modern formulas compels us to seek that pan-European look in its important buildings.
References
Alonso Cortés, Narciso. “Miscelánea Vallisoletana I. La Primitiva Catedral”, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de Valladolid, 15 (1936): 1-2.
Alonso Ruiz, Begoña. “Diego de Riaño y los maestros de la Colegiata de Valladolid”, De Arte, Revista de Historia del Arte, 3 (2004): 39-53.
Belozerskaya, Marina. Rethinking the Renaissance:Burgundian Arts across Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
Bellido Ahumada, José. La patria de Nebrija (Noticia Histórica). Sevilla: Gráfica de los Palacios, 1985.
Bilou, Francisco. Nicolau Chanterene. Um insigne escultor em Évora, 1532-1542. Évora: Edições Colibri, 2020.
Blunt, Anthony. Arte y Arquitectura en Francia, 1500-1700. Madrid: Cátedra, 1998.
Checa, Fernando. Carolus. Toledo: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, 2001.
Dias, Pedro. Nicolau de Chanterene Escultor da Renascença. Lisboa: Publicaçoes Ciéncia e vida, 1987.
Falcón Márquez, Teodoro. “Baltasar del Río, Obispo de Scala, y su capilla en la catedral de Sevilla “, en Patronos y modelos en las relaciones entre Andalucía, Roma y el Sur de Italia, coordinado por Rosario Camacho Martínez y Eduardo Asenjo Rubio, 59-88. Málaga: Ministerio de Economía y Competitividad, 2012.
Fernández González, Laura y Trusted Marjorie. “Visual and spatial hibridity in the early modern Iberian world”, Renaissamce Studies 4 (2020): 536-549.
Gómez Martínez, Javier. El Gótico español de la Edad Moderna. Bóvedas de crucería. Valladolid: Universidad de Valladolid, 1998.
Gómez Mreno, Manuel. Las águilas del Renacimiento español. Bartolomé Ordóñez, Diego de Siloé, Pedro Machuca, Alonso de Berruguete, 1517-1558. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1941.
Gómez Moreno, Manuel. Diego de Siloé. Granada, Universidad de Granada, 1963.
Gómez-Salvago Sánchez, Mónica. Fastos de una boda real en la Sevilla del quinientos (Estudio y documentos). Sevilla: Universidad de Sevilla, 1998.
Guillouët, Jean-Marie. Flamboyant Architecture and Medieval Technicality. The rise of Artistic Consciousness at the End of Middle Ages (c. 1400-c. 1530).Turnhout: Brepols, 2019.
Guzmán Oliveros, Natividad y Orellana González, Cristóbal. “El palacio renacentista de Riquelme (1542)”, Revista de Historia de Jerez, 7 (2001): 49-76.
Ibáñez Fernández, Javier. “Renacimiento a la francesa en el Quinientos aragonés”, Artigrama, 22 (2007): 473-512.
Ibáñez Fernández, Javier. La portada de Santa María de Calatayud. Estudio documental y artístico. Calatayud: Centro de Estudios bilbilitanos, Institución “Fernando el católico”, 2012.
Ibáñez Fernández, Javier. “Transferencias y continuidades vs. taxonomías y periodizaciones: los franceses y “lo francés” en la arquitectura peninsular de la Edad Media a la Edad Moderna", Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, 31 (2019), 15-35
Jiménez Martín, Alfonso. Anatomía de la catedral de Sevilla. Sevilla: Diputación de Sevilla, 2013.
Kavaler Ethan Matt. Renaissance Gothic. New Haven:Yale University Press, 2012.
León Alonso, Aurora. “La Sacristía Mayor de la Catedral de Sevilla, estilo e interpretación iconológica”, Boletín de Arte 4-5 (1984): 93-142.
Lleó Cañal, Vicente. Nueva Roma. Mitología y humanismo en el Renacimiento Sevillano. Madrid: Centro de Estudios de la Europa Hispánica, 2012.
Marías, Fernando. El largo siglo XVI. Los usos artísticos del Renacimiento español. Madrid: Taurus, 1989.
Marías, Fernando. “Orden arquitectónico y autonomía universitaria: la fachada de la Universidad de Alcalá de Henares y Luis de Vega”, Goya 217-218 (1990): 28-40.
Marías, Fernando. “Memoria, correspondencia e integración de las artes en la Edad del Humanismo (siglos XVI-XVIII)”, en Correspondencia e integración de las artes, 14ª CEHA, editado por Isidoro Coloma Martín, 61-84. Málaga: Universidad de Málaga, 2003.
Marías Fernando. “Geografías de la arquitectura del Renacimiento”, Artigrama 23 (2008): 21-37. https://doi.org/10.26754/ojs_artigrama/artigrama.2008237790
Marías, Fernando. “El primer Renacimiento en España”, en De Fernando el Católico a Carlos V (1504-1521), coordinado por Miguel Ángel Ladero Quesada, 215-244. Madrid: Real Academia de la Historia, 2017.
Marías, Fernando. “Diego de Siloé en Sevilla y el problema de Diego de Riaño”, en Diego de Riaño, Diego de Siloé y la arquitectura en la transición al Renacimiento, coordinado por Antonio Luis Ampliato Briones y Juan Clemente Rodríguez Estévez, 405-424. Sevilla-Granada: Universidad de Sevilla y Universidad de Granada, 2022.
Morales Martínez, Alfredo José. La obra renacentista del Ayuntamiento de Sevilla. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla, 1981.
Morales Martínez, Alfredo José. “La arquitectura de la catedral de Sevilla en los siglos XVI, XVII y XVIII”, en La catedral de Sevilla, editado por AA.VV, 173-215. Sevilla: Guadalquivir, 1984.
Morales Martínez, Alfredo José. La Sacristía Mayor de la catedral de Sevilla. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla, 1984.
Morales Martínez, Alfredo José. “Gloria y honras de Carlos V en Sevilla”, en Arquitectura imperial, editado por Rosenthal, 148-157. Granada: Universidad de Granada, 1988.
Morales Martínez, Alfredo José. “Diego de Riaño en Lisboa”, Archivo Español de Arte 264 (1993): 404-407.
Morales Martínez, Alfredo José. “Diego de Riaño”, en El ciclo Humanista Arquitectos II. Proyecto Andalucía. Artistas andaluces y artífices del arte andaluz, tomo XXVI, 191-225. Sevilla: Junta de Andalucía, 2011.
Morales Martínez, Alfredo José. “Lecciones de Luca Pacioli para Juan Sánchez, maestro mayor del Ayuntamiento de Sevilla”, Revista Laboratorio de Arte, 31 (2019), 135-142.
Moreno Arana, Juan. “El arquitecto Fernando Álvarez (h. 1490-1562). Nuevas aportaciones a su perfil socio-profesional a través de su inventario y partición de bienes”, UCOArte, Revista de Teoría e Historia del Arte, 12 (2023), 32-55.
Morón de Castro, María Fernanda. La iglesia de San Miguel. Cinco siglos en la historia de San Miguel de Morón de la Frontera (XIV-XVIII). Sevilla: Universidad de Sevilla y Fundación Fernando Villalón, 1995.
Morón de Castro, María Fernanda. “La puerta del Sol en la colegiata de Osuna”, Cuadernos de los Amigos de los Museos de Osuna, 6 (2004), 27-30
Pinto Puerto, Francisco Sebastián. “La falsa apariencia. Las plementerías en hiladas redondas en las fábricas del Arzobispado Hispalense”, Actas del III Congreso Nacional de Historia de la Construcción, coordinado por Amparo Graciani, volumen II, 827-840. Madrid: Instituto Juan de Herrera, 2000.
Pinto Puerto, Francisco Sebastián. Las esferas de piedra: Sevilla como lugar de encuentro entre arte y ciencia del Renacimiento. Sevilla: Diputación de Sevilla, 2001.
Pinto Puerto, Francisco Sebastián. “La Sacristía de los Cálices. Aportaciones desde el análisis de sus fábricas y los sistemas de control formal “, en La catedral entre 1434 y 1517: historia y conservación, editado por Alfonso Jiménez Martín, 165-233. Sevilla: Dereçeo, 2013.
Ramos Sosa, Rafael. Fiestas reales sevillanas en el imperio (1500-1588). Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla, 1986.
Recio Mir, Álvaro. Sacrum Senatum. Las estancias capitulares de la catedral de Sevilla. Sevilla: Fundación Focus-Abengoa y Universidad de Sevilla, 1999.
Rodríguez Estévez, Juan Clemente. Los canteros de la catedral de Sevilla. Del Gótico al Renacimiento. Sevilla: Diputación Provincial, 1998.
Rodríguez Estévez, Juan Clemente. “El maestro Alonso Rodríguez”, en Los últimos arquitectos del gótico, editado por Begoña Alonso Ruiz, 271-362. Madrid: Grupo de Investigación de Arquitectura Tardogótica, 2010.
Rodríguez Estévez, Juan Clemente. El Universal Convite. Arte y alimentación en la Sevilla del Renacimiento. Sevilla: Akal, 2021.
Rodríguez Estévez, Juan Clemente y Ampliato Briones, Antonio Luis. “Diego de Riaño y la Sacristía Mayor de la catedral de Sevilla: Nuevas consideraciones sobre su autoría”, Laboratorio de Arte 31 (2019): 97-112 . https://doi.org/10.12795/LA.2019.i31.06
Rodríguez Estévez, Juan Clemente y Ampliato Briones, Antonio Luis. “Reconstruyendo a Diego de Riaño. Materiales para una nueva visión del arquitecto y su obra”, en Diego de Riaño, Diego de Siloé y la arquitectura en la transición al Renacimiento, coordinado por Antonio Luis Ampliato Briones, Rafel López Guzmán y Juan Clemente Rodríguez Estévez, 113-130. Sevilla-Granada: Universidad de Sevilla y Universidad de Granada, 2022.
Romero Bejarano, Manuel. Maestros y obras de ascendencia portuguesa en el tardogótico de la Baja Andalucía. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2014, tesis doctoral inédita.
Romero Bejarano, Manuel. “De vanidad e infortunio. Historia de la construcción del palacio de Riquelme de Jerez de la Frontera (1542-1543)”, Atrio: Revista de Historia del Arte 22 (2016): 60-71.
Romero Bejarano, Manuel. “Gótico y Renacimiento en San Mateo”, en La parroquia de San Mateo de Jerez de la Frontera. Historia, Arte y Arquitectura, editado por Javier. F. Jiménez López de Eguileta, 243-322. Murcia: Editum, 2018.
Romero Bejarano, Manuel. “Influencia portuguesa en el último gótico de la Baja Andalucía”, en La Sevilla lusa. La presencia portuguesa en el Reino de Sevilla durante el Barroco, coordinado por Fernando Quiles, Manuel Fernández Chaves y Antónia Fialho Conde, 92-113. Sevilla: Universo Barroco Iberoamericano, 2018.
Romero Medina, Raúl. Arquitectura medieval en El Puerto de Santa María. Del Islam al inicio del Renacimiento (1550). Cádiz: Universidad de Cádiz, 2009, tesis doctoral inédita.
Romero Medina, Raúl. “Los canteros de la obra tardogótica del Monasterio de la Victoria de El Puerto de Santa María (1522-1544)”, Revista de Historia de El Puerto 44 (2010): 65-66.
Romero Medina, Raúl. Diccionario bibliográfico de los signos lapidarios de España. Bruselas: Centre International de Recherches Glyptographiques, 2012.
Romero Medina, Raúl. “Los Rodríguez una saga de maestros constructores a finales de la Edad Media en Jerez de la Frontera”, en 750 aniversario de la incorporación de Jerez a la Corona de Castilla: 1264-2014, dirigido por José Sánchez Herrero y Manuel González Jiménez, 385-408. Jerez de la Frontera: Servicio de Publicaciones del Ayuntamiento de Jerez de la Frontera, 2014.
Romero Medina, Raúl. “La nobleza y los usos del tardogótico castellano al sur de Despeñaperros”, en Nuevas aportaciones a la Historia del Arte en Jerez de la Frontera y su entorno, dirigido por Fernando Pérez Mulet y coordinado por Fernando Aroca Vicenti, 66-74. Cádiz: Universidad de Cádiz, 2016.
Romero Medina, Raúl. “Los cortes de cantería en los contratos de compra de piedra para la construcción tardogótica. El caso jerezano-portuense (1520-1550)”, en La pierre comme porteur de messages du chantier de construction et de la vie du bâtiment, editado por Jean-Louis Van Belle, 253-366. Bruxelles: Safran, 2019.
Romero Medina, Raúl. “De buen rejal mejor marca. Las compras de piedra para la obra de un edificio finimedieval: Santa María de la Victoria de El Puerto de Santa María (1522-1528)’, Revista de Historia de El Puerto 62 (2019): 29-99.
Romero Medina, Raúl. “Fuentes documentales de archivo para el estudio de la fábrica de Santa María de la Victoria (I) Las nóminas de los jornales de los maestros de obra (1522-1528)”, Revista de Historia de El Puerto, 64 (2020): 79-154.
Romero Medina, Raúl. La promoción artística de la Casa Ducal de Medinaceli. Memoria visual y arquitectura en Andalucía y Castilla (siglos XIV-XVI). Madrid: Doce Calles, 2021.
Romero Medina, Raúl y Romero Bejarano, Manuel. "La catedral de Sevilla y la arquitectura en la baja Andalucía: la conexión portuguesa", en la Catedral de Sevilla entre 1434 y 1517: historia y conservación". XX. Edición Aula Hernán Ruiz, 236-276. Sevilla: Dereceo, 2013.
Romero Medina, Raúl y Romero Bejarano, Manuel. “Burgos, Jerez y Salamanca. Juan Gil de Hontañón y su obra en la parroquia de San Miguel de Jerez de la frontera. Repercusiones en la Catedral Nueva de Salamanca”, en La catedral de Salamanca. De Fortis a Magna, coordinado por Mariano Casas Hernández, 2033-2046. Salamanca: Diputación de Salamanca, 2014.
Romero Medina, Raúl y Romero Bejarano, Manuel. “Decoraciones arquitectónicas del tardogótico de Burgos y su influencia en Andalucía, Portugal y la India”, Trocadero: Revista de historia moderna y contemporánea, 28 (2016), 101-117. https://doi.org/10.25267/Trocadero.2016.i28.05
Romero Medina, Raúl y Romero Bejarano, Manuel. “La obra tardogótica de la Cartuja de la Defensión de Jerez de la Frontera. Reflexiones sobre la intervención de Diego de Riaño”, De Arte, Revista de Historia del Arte 16 (2017), 31-48. https://doi.org/10.18002/da.v0i16.4980
Romero Medina, Raúl y Romero Bejarano, Manuel. “Diego de Riaño y la obra de la parroquia de Santiago de Utrera. Notas sobre la influencia portuguesa en la arquitectura bajoandaluza del último gótico”, Materia: Revista internacional d'Art, 13 (2018): 23-34. https://doi.org/10.1344/Materia2018.13.2
Romero Medina, Raúl y Romero Bejarano, Manuel. Un edificio tardogótico portugués fuera de Portugal: La Basílica de Santa María de Arcos de la Frontera”, en Da traça à edificação: a arquitetura dos séculos XV e XVI em Portugal e na Europa. Estudios sobre tardogótico, coordinado por Fernando Grilo, Joana Balsa de Pinho, Ricardo J. Nunes da Silva, 497-512. Lisboa, Theya Editores: Artis - Instituto de História da Arte, 2020.
Savoy, Daniel. The globalization of Renaissance Art. A critical review. Leiden-Boston: Brill, 2017.
Sierra Delgado, Ricardo. Diego de Siloé y la nueva fábrica de la Sacristía Mayor de la Catedral de Sevilla. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2012.
Yarza Luaces, Joaquín. Introducción al arte español. Baja Edad Media. Los siglos del gótico. Madrid: Akal, 1992.