Analysis of online interlocution. The case of two foreign students in Madrid

Keywords: identities, digital interaction, digital discourse analysis, situated practices, Spanish as a foreign language (ELE)

Abstract

The use of technology (use of social networks through electronic devices) has transformed not only the way online users communicate today, but also the type of relationships traditionally established between sender and receiver in any given communicative interaction. This is especially true in globalized societies, which open the possibility of communication in different languages, modes, and communicative events. This study is grounded in the content analysis of the texts produced on Facebook and Instagram by two foreign students in Madrid universities (Commerce and Architecture), with the purpose of identifying the relationship with their interlocutors, in order to reveal the process of their discursive co-construction identity. Results indicate that texts and images show to their possible receivers a somehow idealized version of their lives as university students in Spain. On the other hand, Facebook and Instagram are revealed as the places where processes link to language learning and the use of different languages, illustrating the possible implications in language teaching contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alicia Hernando Velasco, Complutense University of Madrid

Alicia Hernando Velasco es doctora en Ciencias de la Educación (UCM), máster en Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (Universidad Antonio de Nebrija) máster en Tecnologías de la Información y de la Comunicación Aplicadas a la Educación (UAM) y licenciada en Filología Hispánica (UCM). Ha sido colaboradora honorífica en el Departamento de Didáctica de la Lengua y de la Literatura (español, francés e inglés) de la Facultad de Educación de la Universidad Complutense, donde en la actualidad ejerce como profesora asociada. Cuenta, asimismo, con una dilatada experiencia como profesora de español y formadora de formadores. Sus líneas de investigación están relacionadas con la multiliteracidad digital, el discurso digital y el análisis del discurso en el contexto de la enseñanza de lenguas extranjeras y ELE. Pertenece al grupo de trabajo e investigación ForMule, centrado en la enseñanza y aprendizaje de la(s) lengua(s) y la multiliteracidad.

Isabel García-Parejo, Complutense University of Madrid

Isabel García-Parejo es Doctora en Lingüística Hispánica (UCM), máster en Ciencias de la Educación por la Open University y Máster en Investigación en Didáctica de la Lengua (UAB). Desde el año 1999 es profesora en la UCM. Anteriormente obtuvo una beca postdoctoral de la Comunidad de Madrid para investigar el aprendizaje y uso de español por adultos inmigrantes y desarrolló su labor docente en el Programa de las Universidades Norteamericanas Reunidas de la UCM, así como en diferentes niveles del Sistema Educativo Español, fundamentalmente en la Educación Básica de Personas Adultas. Sus líneas de investigación se centran en la enseñanza-aprendizaje del español L1/L2 en contextos de diversidad lingüística y cultural, y en la enseñanza de la escritura académica y social desde modelos sistémico-funcionales. Ha dirigido siete tesis relacionadas con esos temas y, desde 2011 coordina el grupo de trabajo sobre Multilingüismo, (multi)Literacidad y Educación Lingüística, ForMuLE-UCM. 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-09-18
How to Cite
Hernando Velasco A. y García-Parejo I. (2023). Analysis of online interlocution. The case of two foreign students in Madrid. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 95, 215-232. https://doi.org/10.5209/clac.73153