A cognitive approach to simile-based idiomatic expressions
Resumen
This paper provides a detailed analysis of some of the most frequent simile-based idiomatic expressions from a cognitive point of view. In our study we show the necessity to further develop conventional metaphoric and metonymic analysis into more complex patterns of interaction between the two. Furthermore, several metaphors may also interact in the cognitive processes that underlie the understanding of idiomatic expressions, making it necessary to approach many of our examples making use of metaphoric complexes. We will explore the ways in which motivation and transparency may vary in idioms that arise from the same ontological metaphor, both intralinguistically and cross-linguistically. In addition, we will regard hyperbole as a fairly pervasive phenomenon in simile-based idioms.Descargas
Descarga artículo
Licencia
La revista Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.