Generational Differences in News Consumption during Election Campaigns: the Spanish Case of June 2023

Keywords: media, electoral campaigns, voters, electoral studies, access to information

Abstract

This article analyzes generational differences in news consumption during electoral campaigns in Spain, using the June 2023 campaign as a case study. Based on a representative survey of 1,014 adults, the study examines the willingness of different age groups to modify or expand their information sources. Findings show that 77.7% of respondents did not change their usual news consumption habits during the campaign. However, the 18–24 age group displayed a greater openness to incorporating new sources, particularly digital newspapers and social media accounts of parties and candidates, in contrast with individuals over 65, who maintained more stable information routines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro Costa Escuredo, Univerisidad Complutense de Madrid

Álex Costa es doctor internacional Cum Laude en Periodismo, graduado en Periodismo y Comunicación Audiovisual, con máster en Dirección de Comunicación. Es investigador postdoctoral de la Facultad de Ciencias de la Información en el Departamento de Periodismo y Nuevos Medios, donde desarrolla su tarea investigadora y docente. Es autor del libro Viral: El Periodismo en tiempos de milenials y actualmente está inmerso en tres proyectos de investigación: Green Artivism (ref. 2021-1-ES02-KA220-YOU-000029048), Trazabilidad, transparencia y acceso a la información (ref. PR27/21-017) e Innova Docencia Recursos para la investigación en éticas aplicadas (nº217). Coordina la redacción del European Journalism Observatory (España) y forma parte del Consejo de Dirección de la Revista Tendencias Sociales, de la UNED. Con anterioridad, estuvo trabajando como periodista en LaSexta, Ondacero y la consultoría Estudio de Comunicación.

Asja Fior, Universidad Complutense de Madrid

Soy investigadora predoctoral en la Universidad Complutense de Madrid (UCM), donde estudio fenómenos de la semiosfera digital. También he colaborado con el Grupo de Estudios de Semiótica de la Cultura (GESC), he sido investigadora para el Cabildo de Fuerteventura y colaboradora honorífica del departamento de Periodismo y Nuevos Medios (UCM). Antes realicé un máster en Teoría política y cultura democrática y el grado en Periodismo, ambos en la UCM.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-09-15
How to Cite
Costa Escuredo A. y Fior A. . (2025). Generational Differences in News Consumption during Election Campaigns: the Spanish Case of June 2023. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 30, 107-118. https://doi.org/10.5209/ciyc.101810