Ephemeral audio as innovative digital communication. Clubhouse case

Keywords: Social media, Clubhouse, Voice, Audio, Audio pills, Digital innovation, Virality, Influencers

Abstract

The social network Clubhouse is an unprecedented phenomenon, due to its rapid growth in just one year of life and its original features. However, it can only be downloaded on a device with an iOS system and after receiving a private invitation from a registered user. This research delves into its keys, uses and possibilities through a correlative methodology: 1) Longitudinal bibliographic research on the concepts of connectivity, the Clubhouse phenomenon, and its background, problems or dilemmas, trends and possible changes; 2) Quantitative analysis of the top 50 Clubhouse influencers based on the following categories: Number of followers, Position/professional sector, Nationality, Generation, Gender. It is concluded that Clubhouse will have to validate its own space, beyond COVID-19 and its technical limitations, highlighting its strengths: no matter the image or likes, intimate debate rooms, unmeasured discussions on current issues with opinion leaders and influencers, and the voice as a basic, accessible and universal tool against the digital divide.

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Author Biographies

Eglée Ortega Fernández, Universidad Complutense de Madrid

Profesora Asociada del Departamento de Periodismo y Nuevos Medios, Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense. Directora del Máster Universitario en Marketing y Publicidad Digital y Profesora en la Facultad de Comunicación y Artes de la Universidad Nebrija, en Madrid. Doctora en Comunicación Audiovisual, Publicidad y Relaciones Públicas. Mis investigaciones están enfocadas a la comunicación, marketing, ficción televisiva, redes sociales, publicidad, periodismo y marcas.

Graciela Padilla Castillo, Universidad Complutense de Madrid

Coordinadora del Grado en Periodismo y Profesora Titular, Facultad de Ciencias de la Información UCM, desde julio de 2017. Directora de la revista Investigaciones Feministas UCM, desde noviembre de 2020, con Sello de Calidad FECYT, Dialnet Q1 y Emerging Sources WoS. Ha completado su formación posdoctoral en la Universidad de California en Los Ángeles (UCLA), con beca total, y ha viajado como experta en estudios de género, a la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP, México). Ha participado en tres proyectos europeos, y más de cuarenta investigaciones con subvenciones competitivas (I+D), subvenciones privadas y proyectos de innovación docente, como investigadora y como IP. 

Jonattan Rodríguez Hernández, Universidad Complutense de Madrid

Becario predoctoral de investigación UCM-Banco Santander. Máster universitario en Comunicación de las Organizaciones (UCM) y Graduado en Periodismo por la Facultad de Ciencias de la Información (UCM). Becado de Excelencia por la Comunidad de Madrid y Premio Extraordinario de Grado en Periodismo.

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Published
2021-05-27
How to Cite
Ortega Fernández E., Padilla Castillo G. y Rodríguez Hernández J. (2021). Ephemeral audio as innovative digital communication. Clubhouse case. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 26, 107-121. https://doi.org/10.5209/ciyc.75818