The Marvelous Mrs. Maisel and the in/visibilisation of care work in TV fiction

Keywords: care, feminism, television, representation, femininity

Abstract

This article analyses the in/visibilisation of care work in television fiction through the series The Marvelous Mrs Maisel. Grounded in the theoretical-interpretative framework of feminist economics, the study is carried out through critical discourse analysis and is operationalised in four discursive dimensions: the class meaning of care work, its hyper-feminisation, its implication in the re-production of femininity and the dichotomous tension between domesticity and employment. Thus, The Marvelous Mrs. Maisel provides a suggestive opportunity to study the multidimensionality, everyday (dis)organisation and disciplining tolls of care work in intimate connection with femininity, as well as with its expressions of class and race.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Martínez-Jiménez, Universidad Europea Miguel de Cervantes

Doctora en Ciencias Sociales y Máster en Género e Igualdad por la Universidad Pablo de Olavide, y Licenciada en Periodismo por la Universidad de Sevilla. Ha trabajado como docente e investigadora en ambas universidades sevillanas, así como en la Universidad Rey Juan Carlos (Madrid) y en la Universidad Europea Miguel de Cervantes, donde actualmente colabora como profesora del Departamento de Ciencias Sociales. Su investigación tiene un claro compromiso crítico, feminista y transdisciplinar, y se ha centrado en las intersecciones entre feminidad, (pos)feminismo, neoliberalismo y cultura popular desde los estudios culturales y mediáticos.

Astrid Agenjo-Calderón, Universidad Pablo de Olavide

Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla y Máster en Economía Internacional y Desarrollo por la Universidad Complutense de Madrid. Desde 2015, es profesora en el Departamento de Economía, Métodos Cuantitativos e Historia Económica de la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla. Sus líneas de investigación giran en torno a la Economía Política Feminista, el estudio de la economía mundial, las crisis, el proceso de integración europeo, los derechos económicos de las mujeres y los usos del tiempo. También realiza actividades de formación y sensibilización en materias relacionadas con la Economía Feminista, que son dirigidas tanto a instituciones públicas como privadas y a organizaciones sociales (ONGs, asociaciones, colectivos autónomos…). Forma parte de la International Association for Feminist Economics (IAFFE) y la Asociación Española de Economía Crítica (AEC).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-11-05
How to Cite
Martínez-Jiménez L. y Agenjo-Calderón A. (2024). The Marvelous Mrs. Maisel and the in/visibilisation of care work in TV fiction. Comunicación y Género [Communication and Gender], 7(2), e97410. https://doi.org/10.5209/cgen.97410
Section
Artículos