A contribution to learning of the future, through art mediation.

  • Vanesa Cejudo Mejias Co Fundadora de PENSART.orgCo Fundadora de EXPRIMENTOLIMON.orgMiembro Junta directiva MAV , Mujeres Artes Visuales Colaborador de BRIT ES Magazine Arte Británicos Españoles www.brit-es.org
  • Sara Galllego Trijueque Universidad Rey Juan Carlos - Fac. Ciencias de la Comunicación. Departamento de Ciencias de la Comunicación y Sociología. http://orcid.org/0000-0002-0344-6804
  • Raquel Vinader-Segura Universidad Rey Juan Carlos - Fac. Ciencias de la Comunicación. Departamento de Ciencias de la Comunicación y Sociología http://orcid.org/0000-0002-3528-6550
Keywords: mediation through art, art applied to learning, visual thinking, art thinking, motivation in learning process

Abstract

The contemporary visual art can be the tool to think about the visual environment, also an excuse to explore the unexplored and establish relationships with the world. The present work describes and analyzes the prototype of educational innovation: Making Art Happen, and mainly it consists of the creation of multidisciplinary work teams, composed of: a contemporary artist, a cultural mediator and a university professor, who design experiential situations in the classroom, in which to practice the creative process, as a possible material to fabulate, reflect, and apprehend about the subject to be treated. These artistic situations are designed according to the subject matter of university study plan. The goal of this research is to evaluate the impact of these experiences as a means for students to express and learn in a critical, unique and personal way in a highly visual, changing and dynamic world. A combination of quantitative and qualitative techniques was applied for this study.

The students were able to access the subject matter through the creative process learned with the artist. So, according to our impact studies, was a successful way to learn, a reason to intended to create a long-term database of artistic actions in transversal subjects belonging to different university disciplines; and to achieve, in this way, incorporate the artistic situations designed, as a contemporary tool for current teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanesa Cejudo Mejias, Co Fundadora de PENSART.orgCo Fundadora de EXPRIMENTOLIMON.orgMiembro Junta directiva MAV , Mujeres Artes Visuales Colaborador de BRIT ES Magazine Arte Británicos Españoles www.brit-es.org

Co­Fundadora de PENSART.org y ExprimentoLIMON.org. Mediadora, docente y supervisora
de programas de autogestión educativa y/o artística en países como Senegal, Angola,
Venezuela y Guatemala a través de diversas becas de la AECID. Mi práctica profesional está
basada en una estrategia que articula la educación como eje de desarrollo personal y
principal motor de cambio social.
Tras terminar la formación en sociología en la UPSAM, me formo como Técnico Superior de
Artes Plásticas y Diseño en las Artes Aplicadas de la Escultura, en la Escuela de La Palma de
Madrid y complemento mis estudios en torno a tres líneas: La Educación (Trabajando como
profesora en la UPSAM; y creando la plataforma EXPRIMENTO LIMON ­talleres de
acercamiento al arte y a la creatividad para todos lo públicos­); Las Nuevas Técnologías​, que
tras realizar el Máster de Sociedad de la Información en la UPSAM considero que la
tecnología es un eje vertebrador de planteamientos activos para la transformación social y la
cultura visual. Y una tercera línea que es el compromiso con la Creación Contemporánea​,
para ello concilio mi actividad de mediación artística en la organización PENSART, con la
labor dentro de la Junta directiva de las MAV (Mujeres Artistas Visuales). Actualmente resido
en Londres y colaboro en la revista Brit­Es (Británicos ­Españoles Magazine) y activo
proyectos artísticos en torno a problemáticas comunes a los ingleses y los españoles. Un
ejemplo de ello es Dreaming into meausures of “exchange” en torno al Brexit y sus
consecuencias.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2020-07-17
How to Cite
Cejudo Mejias V., Galllego Trijueque S. y Vinader-Segura R. (2020). A contribution to learning of the future, through art mediation. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 15, 107-120. https://doi.org/10.5209/arte.66462