What falls is a body. Laughing Hole by La Ribot, and the crisis of the vertical regime of dance

Keywords: dance, performance, verticality, fall, body

Abstract

This article explores "Laughing Hole," a creation by La Ribot, a dancer, choreographer, and visual artist. Positioned within the realm of "conceptual dance" ("konzepttanz"), "Laughing Hole" represents a hybrid form that combines elements of dance and performance. This work challenges the traditional "verticality regime" of classical dance by examining falling bodies as a deliberate strategy to deconstruct the idealized notion of what Adriana Cavarero refers to as "philosophus erectus," a concept that has historically influenced Western philosophical discourse since Plato's allegory of the cave. 

The concept of the "verticality regime" is evident in classical dance through choreography. This prescriptive system dictates how the body should move by emphasizing the importance of maintaining an upright posture and infusing it with a feeling of rising upward. In classical dance, experiencing verticality means feeling weightless and radiant and having bodies that surpass gravity and physical limitations. The normative body in classical dance refrains from complete embodiment. In "Laughing Hole," the performers' repeated collapsing to the ground subverts the entire disciplinary framework, resulting in a process of true embodiment and a tangible presence of the physical bodies involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cintia Gutiérrez Reyes, Universidad de Málaga

Cintia Gutiérrez Reyes es licenciada en Bellas Artes e HIstoria del arte por la Universidad de Málaga y Grado en restauración y conservación de obras de arte por la Universdiad de Granada, cuenta con un Máster en Desarrollo Social de la Cultura Artística y Máster en Producción artística por la Universidad de Málaga. Ha ejercido como profesora de dibujo en la Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Málaga y forma parte del equipo de investigación del Proyecto de Investigación y Desarrollo, financiado por el Ministerio de Economía y Compentitividad del Gobierno de España "Prácticas de la Subjetividad en el arte contemporáneo". En estos momentos forma parte del  personal de  la Universidad Complutense de Madrid mediante un contrato de personal investigador en formación cofinanciado por la Universidad Complutense de Madrid y Banco Santander.

Pedro A. Cruz Sánchez, Universidad de Murcia

Pedro A. Cruz Sánchez es Profesor Titular de Últimas Tendencias del Arte de la Universidad de Murcia, crítico de arte y poeta. Premio Nacional de Licenciatura en los Estudios de Historia del Arte en 1998. Ha sido creador y director del Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo (CENDEAC) entre 2002 y 2007, y Consejero de Cultura de la Región de Murcia entre 2007 y 2014. Entre sus libros publicados, destacan: La Vigilia del cuerpo. Arte y experiencia corporal en la contemporaneidad (Ligia, 2004); Daniel Buren (Nerea, 2006); Pasión y objeto político. Una teoría de la pasividad (Bellaterra, 2013); Cuerpo, ingravidez y enfermedad (Bellaterra, 2014); Marcel Duchamp. La sombra y lo femenino (Bellaterra, 2016); Arte y performance. Una historia desde las vanguardias hasta la actualidad(Akal, 2021); y Raza, género y moral. Lo limpio y lo sucio en el arte contemporáneo (Abada, 2023).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-10-17
How to Cite
Gutiérrez Reyes C. y Cruz Sánchez P. A. (2025). What falls is a body. Laughing Hole by La Ribot, and the crisis of the vertical regime of dance. Anales de Historia del Arte, 35, 381-397. https://doi.org/10.5209/anha.97361