Learning areas for the development of entrepreneurial competence in a local-rural context

Keywords: rural development, community development, informal education, entrepreneurial skill

Abstract

The purpose of this research is to generate knowledge about the way in which the reference culture of a local-rural territory influences the construction of a certain conception of entrepreneurship and entrepreneurs. Cultural values are deeply interrelated with economic activity, and vice versa. Its objectives are both to know which entrepreneurship conception is maintained, and which characteristics are assigned to entrepreneurs, and to determine the priority educational areas for the development of entrepreneurial competence. To do this, we analyze the discourse of 36 citizens of a municipality placed in the interior of Spain affected by the phenomenon of depopulation. As main results, we highlight how entrepreneurial competence is presented as a vital key competence for empowerment and social transformation where courage, culture of effort and optimism play a fundamental role. In addition, their inclusion in formal and non-formal areas from an early age is considered necessary, influencing professionalizing and linked to the endogenous resources of the territory learning, although the role of informal learning is pointed out as more relevant. We conclude by pointing out the need to manage and enhance informal learning processes.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuel Morales Valero, Universidad de Málaga

Profesor del área de Teoría e Historia de la Educación dentro del Departamento de Teoría e Historia de la Educación y M.I.D.E. de la Universidad de Málaga. Doctor cum laude, por la Universidad de Granada. Máster en Dirección de Recursos Humanos, Gestión de la Calidad y Prevención de Riesgos Laborales. Diez años de experiencia en consultoría de formación y desarrollo de recursos humanos para organizaciones públicas y privadas. Miembro del grupo de investigación FOREMPIN (Formación, Orientación, Empleabilidad, Emprendimiento, Inclusión e Innovación) de la Universidad de Málaga. Principales líneas de investigación: relaciones formación-empleo, formación profesional, desarrollo local-rural y emprendimiento.

Diana Amber Montes, Universidad de Jaén

Profesora del Área de Teoría e Historia de la Educación del Departamento de Pedagogía de la Universidad de Jaén. Doctora con mención internacional por la Universidad de Granada. Máster en Investigación, Innovación e Intervención en Currículum y Formación. Miembro del grupo de investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) de la Universidad de Granada. Miembro de la Red Iberoamericana de Investigación para el Desarrollo de la Identidad Profesional Docente (Red RIDIPD). Sus principales líneas de investigación se centran en la formación e inserción laboral y en la Educación Superior.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-06-26
How to Cite
Morales Valero M., Pérez J. C. A. y Montes D. A. (2025). Learning areas for the development of entrepreneurial competence in a local-rural context. Política y Sociedad, 62(2), e80490. https://doi.org/10.5209/poso.80490