Female characters and avatars in video games underlying the filmic narrative: evolution, roles and transgressions

Keywords: avatar, character, gender, female, film, video game, plot

Abstract

Introduction and objective. Avatars have been used in a multitude of contexts, especially in the field of video games. For decades, cinema has been using these gamified virtual environments as an inherent part of the film plot for its characters to develop and represent the realities that exist. The aim of this research is to focus on those female characters and avatars of those films whose plot is marked by the use of a video game, to analyze their evolution, roles and possible transgressions. Methodology. A discursive filmic analysis of 20 audiovisual productions and dozens of female characters and avatars was carried out. Results. A clear evolution of these is observed, where in recent years the seventh art has been raising original implications between the relationship between character and female avatar. The main roles found are that they tend to be: objects of desire, warriors, video game players and, to a lesser extent, computer scientists. It is shown that the video game serves as an alternative space for female characters, through their avatars, to liberate themselves and express themselves in a different way to reality. In addition, some films use them to reflect on issues such as body image acceptance, gender and sexual identity, and sexual orientation. Conclusions and contributions. The contribution and originality of this work lies in the fact that, although the subject of female avatars in their multiple contexts has been dealt with a lot, little has been analysed in the cinematographic panorama and, even less, in such a holistic way within the video games that cinema has included. It is concluded that such films are a good portrayal of the evolution and implications that female characters and avatars have played in video games used as engines of the filmic plot.

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Author Biographies

Álvaro Jiménez Sánchez, Universidad de Valladolid

Álvaro Jiménez Sánchez. Licenciado en Psicología y Doctor en Comunicación por la Universidad de Salamanca. Actualmente es Docente Investigador del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Valladolid (España). Trabajó durante cinco años en la Universidad Técnica de Ambato (Ecuador), en el grado de Comunicación y también en Trabajo Social. Allí dirigió varios proyectos en edu-entretenimiento e impartió clases en diversas maestrías relacionadas con el ámbito cinematográfico. Posteriormente fue docente de la Universidad de Salamanca, en el grado de Psicología. Líneas de investigación: estudios culturales, entretenimiento, comunicación y nuevas tecnologías, estudios de género, psicología social y el arte como herramienta pedagógica. Publicaciones recientes: 1) Jiménez-Sánchez, Álvaro y Lavín, José María (2020), “Anime-manga en la televisión de España: orígenes, auge y ¿ocaso?”, en Pomares, Francisco [coord.], Cómics y Estudios Culturales, España: Ediciones Idea; 2) Lavín, José María, Jiménez-Sánchez, Álvaro, Frontera, María Rosa (2020), “Bienvenido Mr. Quijote. La literatura en español reflejada en la pantalla hollywoodense”, en Revista Question, vol. 2, núm. 67, Argentina: Universidad Nacional de la Plata. Disponible en: https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/5563; 3) Jiménez-Sánchez, Álvaro y Lavín, José María (2019), “Saga Libertadores: independencia iberoamericana en el cine”, en Revista Fonseca, núm. 18, España: Universidad de Salamanca. Doi: 10.14201/fjc201918167184

José M. Lavín

José María Lavín de la Cavada. Licenciado en Ciencias Políticas por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (España), Maestro en Cooperación Internacional Unión Europea-América Latina por el Instituto de Investigación Dr. José María Luis Mora (México); Máster Oficial en Ingeniería de la Decisión por la Universidad Rey Juan Carlos (España) y Doctor por la misma universidad. En la actualidad es docente en la Universidad Internacional de la Rioja y en la Universidad Europea de Valencia. Ha sido docente en la Universidad Nebrija, Coordinador del grado de Publicidad en el centro Universitario Cesine (Santander, España), Coordinador de Investigación en la Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales de la Universidad Técnica de Ambato, Docente Investigador en la Universidad Rey Juan Carlos (España) e investigador asociado en el Centro de Estudios Europeos de la Universidad Nacional Autónoma de México (México). Líneas de investigación: cine, comunicación, estudios culturales, política y economía. Publicaciones recientes: 1) Jiménez-Sánchez, Álvaro y Lavín, José María (2020), “Anime-manga en la televisión de España: orígenes, auge y ¿ocaso?”, en Pomares, Francisco [coord.], Cómics y Estudios Culturales, España: Ediciones Idea; 2) Lavín, José María, Jiménez-Sánchez, Álvaro y Frontera, María Rosa (2020), “Bienvenido Mr. Quijote. La literatura en español reflejada en la pantalla hollywoodense”, en Revista Question, vol. 2, núm. 67, Argentina: Universidad Nacional de la Plata. Disponible en: https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/5563; 3) Jiménez-Sánchez, Álvaro y Lavín, José María (2019), “Saga Libertadores: independencia iberoamericana en el cine”, en Revista Fonseca, núm. 18, España: Universidad de Salamanca. Doi: 10.14201/fjc201918167184

Noemí Martín García

Noemí Martín García. Doctora por la Universidad de Valladolid (España), Licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidad Complutense de Madrid y Curso Superior de Medios, impartido por la Asociación de Agencias de Medios. Desarrolló su carrera profesional como planificadora de medios publicitarios durante diez años en las agencias de medios internacionales Havas Media y Mindshareworld, donde gestionó los presupuestos publicitarios de anunciantes públicos y privados. Desde 2018 imparte docencia de las asignaturas Investigación de la eficacia publicitaria y Los medios publicitarios: investigación, planificación y gestión en el Grado de Publicidad y Relaciones Públicas de la Universidad de Valladolid, en el campus María Zambrano de Segovia. Su línea de investigación se centra en la relación de la publicidad con los medios de comunicación. Publicaciones recientes: 1) Ávila-Rodríguez de Mier, Belén y Martín-García, Noemí (2019), “La frecuencia del uso de internet como determinante de la vulnerabilidad entre la población sénior: Usuario habitual vs. no usuario habitual”, en Revista Mediterránea, vol. 10, núm. 1, España: Universidad de Alicante. Doi: 10.14198/MEDCOM2019.10.1.16; 2) Arranz-Rodríguez, Inés, Martín-García, Noemí y Ortega-Fernández, Eglée (2022), “El cine como medio publicitario: elementos clave para su planificación”, en Rodríguez-Malo de la Cruz, Sergio y Rubial-Villamarín, Rubén [coords.], Desafíos audiovisuales de la tecnología y los contenidos en la cultura digital, España: McGraw-Hill; 3) Pastor-Rodríguez, Ana, Martín-García, Noemí, de Frutos-Torres, Belinda y Ávila-Rodríguez de Mier, Belén (2022), “Píldoras de conocimiento: evaluación de los vídeos docentes para el autoaprendizaje en el contexto universitario”, en Doxa Comunicación, núm. 35, España: Universidad San Pablo. Doi: 10.31921/doxacom.n35a1538

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Published
2023-12-21
How to Cite
Jiménez Sánchez Á., Lavín J. M. y Martín García N. (2023). Female characters and avatars in video games underlying the filmic narrative: evolution, roles and transgressions. Investigaciones Feministas (Feminist Research), 14(2), 205-213. https://doi.org/10.5209/infe.87624