Girls’s sexualization on social networks: the need for semantic intelligence on Instagram
- Paula Díaz Altozano Complutense University of Madrid
- Graciela Padilla Castillo Complutense University of Madrid https://orcid.org/0000-0003-1393-4817
- Paula Requeijo Rey Complutense University of Madrid https://orcid.org/0000-0003-2801-9996
Abstract
Instagram is the millennials’ favourite social network. Its community regulations prohibit nudes, except in cases of mastectomies, breastfeeding, paintings and sculptures. Its artificial intelligence only detects percentages of skin in photographs. Lacking semantic intelligence, its algorithms do not discover other forms of hypersexualization. In this subterfuge, children and girls show their bodies dressed and reified, in school uniforms, surrounded by children's elements. They recreate the Lolita myth and get millions of followers. This paper describes this dark phenomenon to investigate: the hashtags that use this new form of pornography not censurable by the algorithms; the objective and subjective perceptions of those photographs; and a proposal for gender intervention. The reserach contains two phases: a longitudinal bibliographic exploration, which delves into Instagram and its conditions of use, personal identity and narrative, and semantic intelligence to read photographs; and an inquiry that correlates the reciprocity of hashtags, its normal denotation and its hypersexualized connotation. The results are arranged around two modalities: children who are not of legal age to have an account and girls who are of legal age to have an account. The quantitative part includes: hashtag, account name, country and followers. The qualitative part explores: description of the elements of the photographs, normal meanings and implicit pornographic meanings. It is concluded that it is necessary to: detect other hashtags that describe other pornographies; expand this prospect internationally; extrapolate this research to other social networks, such as YouTube and TikTok; share the results with social networks and the Security Forces; monitor the use of social networks by parents; training in educational settings; acquisition of semantic intelligence by social networks and minors.
Downloads
Author Biographies
Becaria predoctoral de investigación UCM-Banco Santander. Máster universitario en Comunicación Política y Empresarial (UCJC) y Máster en Artes y Profesiones Artísticas (SUR, CBA). Becada por el programa Erasmus+ Prácticas y por The Europaeum. Autora del capítulo “Los murales de Shepard Fairey en París” dentro del libro Entender el Artivismo (Editorial Peter Lang).
Coordinadora del Grado en Periodismo, en la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid. Miembro del Instituto de Investigaciones Feministas (UCM). Miembro del EJO (European Journalism Observatory), desde su fundación en España. Doctora en Ciencias de la Información (2010) por la Universidad Complutense de Madrid, con Premio Extraordinario de Doctorado, y Licenciada en Periodismo y Comunicación Audiovisual (2006), con Premio Fin de Carrera. Acreditada a Profesora Titular de Universidad, ha completado su formación posdoctoral en la Universidad de California en Los Ángeles (UCLA) y ha viajado como experta en estudios de género, a la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP, México). Sus líneas de investigación se centran en Teoría de la Información, Ética y Deontología de la Comunicación, Ficción televisiva y Estudios de Género. Es autora y coautora de un centenar de capítulos de libro y artículos académicos, publicados en revistas de alto impacto. Asimismo, ha coordinado más de 10 obras colectivas y ha participado en más de una treintena de investigaciones competitivas, privadas y de innovación docente.
Profesora ayudante doctora en la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid. También imparte docencia en el Máster de Comunicación Política de la Universidad Camilo José Cela y en el de Comunicación Política Avanzada del Ces Next (Universidad de Lleida). Ha sido investigadora visitante en la Universidad de California (EEUU) y en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Es miembro del grupo de investigación consolidado Estructuras Comunicativas e Interacciones en los distintos niveles de la Comunicación Interpersonal de la Universidad Complutense. Es Doctora en Teoría de la Información por la Universidad Complutense de Madrid. Ha cursado el Máster de Radio Nacional de España y la Universidad Complutense (2007) y es licenciada en Periodismo por la misma universidad (2006). Trabajó como periodista en Radio Nacional de España y fue investigadora del Programa FPU (Formación de Profesorado Universitario) del Ministerio de Educación. Ha trabajado como Personal Investigador Contratado en el Proyecto de la Comisión Europea CriCoRM (Crisis Communication and Risk Management) durante un año (2014). Sus líneas de investigación se centran en la Teoría de la Información y la Comunicación, la Comunicación Política, la Retórica y los estudios de Género. Ha participado en 15 proyectos de investigación incluyendo europeos e I+D y ha publicado más de una treintena de artículos de investigación y capítulos de libro sobre estos temas. También ha participado en distintos congresos nacionales e internacionales.
References
Abidin, Crystal (2019). Yes Homo: Gay Influencers, homonormativity, and queerbaiting on YouTube. Continuum, 33(5), 614-629. doi: https://doi.org/10.1080/10304312.2019.1644806
Abril, Gonzalo (2007). Análisis crítico de textos audiovisuales. Madrid: Síntesis.
Ahsan, Mohammad; Sharma, T. P. (2020). Spams classification and their diffusibility prediction on Twitter through sentiment and topic models.
International Journal of Computers and Applications, online, 1-11. doi: https://doi.org/10.1080/1206212X.2020.1758430
Aladro-Vico, E., Jivkova-Semova, D. & Bailey, O. (2018). Artivism: A new educative language for transformative social action. Comunicar, 57, 9-18. doi:
https://doi.org/10.3916/C57-2018-01
Albéniz, Myriam Z. (2020). “El auge de la erotización de la infancia”. La Provincia. Diario de Las Palmas, 13 septiembre.
https://www.laprovincia.es/opinion/2020/09/13/auge-erotizacion-infancia-10232193.html
American Psychological Association (2007). Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls. http://www.apa.org/pi/women/programs/girls/report-full.pdf
Amorós, Celia (1990). El feminismo: senda no transitada de la Ilustración. Isegoría. Revista de Filosofía Moral y Política, 1, 139-150.
http://isegoria.revistas.csic.es/index.php/isegoria/article/view/383/384
Araüna, Núria; Tortajada-Giménez, Iolanda; Capdevila-Gómez, Arantxa (2013). So cruel... yet so cool. Teenager readings of love and attraction on Sin tetas no hay paraíso.
Catalan journal of communication & cultural studies, 5(1), 35-50. DOI: https://doi.org/10.1386/cjcs.5.1.35_1
Aräuna, Núria; Tortajada, Iolanda; Willem, Cilia (2019). Discursos feministas y vídeos de youtubers: límites y horizontes de la politización yo-céntrica.
Quaderns del CAC, 45, 25-35. https://www.cac.cat/sites/default/files/2019-09/Q45_Arauna_etal_ES_0.pdf
Azhar, Shahram (2020). Class Analysis of the Experience of Migration during the Partition of India. South Asia: Journal of South Asian Studies, online, 1-22.
doi: https://doi.org/10.1080/00856401.2020.1738109
Bernárdez, Asunción (2014). Industrias culturales en España en los últimos diez años. Estrategias de supervivencia de las mujeres profesionales en las artes
escénicas en un periodo de crisis. Anales de la literatura española contemporánea, 39(2), 371-395.
Bernárdez, Asunción y Moreno, Ignacio (2017). ¿Más allá de la heroína postfeminista? Outlander (2014) y la cultura popular. Oceánide, 9, 1-16.
Bernárdez Rodal, Asunción; Padilla Castillo, Graciela (2018). Mujeres cineastas y mujeres representadas en el cine comercial español (2001-2016).
Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1247-1266. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1305
Bernárdez Rodal, Asunción; Padilla Castillo, Graciela; Sosa Sánchez, Roxana Popelka (2019). From Action Art to Artivism on Instagram. Relocation and instantaneity
for a new geography of protest. Catalan journal of communication & cultural studies, 11(1), 23-37. DOI: https://doi.org/10.1386/cjcs.11.1.23_1
Boling, Kelli S. (2019). #ShePersisted, Mitch: a memetic critical discourse analysis on an attempted Instagram feminist revolution. Feminist Media Studies, online, 1-17.
doi: https://doi.org/10.1080/14680777.2019.1620821
Bradley, Joff P. N. (2020). On the prospects of Virilio’s pedagogy of the image. Educational Philosophy and Theory, online, 1-13.
doi: https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1761330
Bragg, Sara; Buckingham, David; Russell, Rachel; Willett, Rebekah (2011). Too much, too soon? Children, ‘sexualization’ and consumer culture, 11(3), 279-292.
doi: https://doi.org/10.1080/14681811.2011.590085
Bruner, M. Lane (2011). Rhetorical studies and national identity construction. National Identities, 13(4), 403-414.
doi: https://doi.org/10.1080/14608944.2011.629428
Butler, Judith (1997). The psychic life of power. Stanford: Stanford University Press.
Caballero Gálvez, Antonio; Tortajada, Iolanda; Willem, Cilia (2017). Autenticidad, marca personal y agencia sexual: el posfeminismo lésbico en YouTube.
Investigaciones Feministas, 8(2), 353-368. https://doi.org/10.5209/INFE.55005
Cabezuelo Lorenzo, Francisco; González Oñate, Cristina; Fanjul Peyró, Carlos (2013). Los paisajes del sueño americano: escenografía de Mad Men.
Revista de Comunicación de la SEECI, 32, 1-11. http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2013.32.1-11
Caldevilla Domínguez, David (2010). Mujeres 2.0. Una visión sobre el consumo de Internet de la mujer de hoy. Revista Icono 14, 8(15), 326-336.
DOI: http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v8i1.297
Calvo, Soraya; San Fabián, José Luis (2018). Selfies, jóvenes y sexualidad en Instagram: representaciones del yo en formato imagen. Píxel-Bit.
Revista de Medios y Educación, 52, 167-181. doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.12
Chen, Huan (2017). College-Aged Young Consumers' Perceptions of Social Media Marketing: The Story of Instagram. Journal of Current Issues y Research in Advertising, 39(1),
-36. https://doi.org/10.1080/10641734.2017.1372321
Chen, Xiaoling (2020). Spaces of care and resistance in China: public engagement during the COVID-19 outbreak. Eurasian Geography and Economics, online, 1-13.
doi: https://doi.org/10.1080/15387216.2020.1762690
Cobb, Gemma (2017). “This is not pro-ana”: Denial and disguise in pro-anorexia online spaces. Fat Studies, 6(2), 189-205. doi: https://doi.org/10.1080/21604851.2017.1244801
Cobo Bedia, Rosa (2015). El cuerpo de las mujeres y la sobrecarga de la sexualidad. Revista de Investigaciones Feministas, 6, 7-19.
doi: https://doi.org/10.5209/rev_INFE.2015.v6.51376
Cooley, Charles Horton (2005). El yo espejo. CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 10, 13-16. Disponible en:
https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC0505110013A (consultado el 5 de mayo de 2020).
Coy, Maddy (2009). Milkshakes, lady lumps and growing up to want boobies: how the sexualisation of popular culture limits girls' horizons.
Child Abuse Review, 18(6), 372-383. doi: https://doi.org/10.1002/car.1094
Crescenzi, Lucrezia; Araüna, Núria; Tortajada, Iolanda (2013). Privacy, self-disclousure and self-image of Spanish teenagers on social networking sites.
The case of Fotolog. Communication & Society/Comunicación y Sociedad, 26(2), 65-78. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/36123/30541
Datu, Jesus Alfonso D.; Restubog, Simon Lloyd D. (2020). The emotional pay-off of staying gritty: linking grit with social-emotional learning and emotional well-being.
British Journal of Guidance & Counselling, online, 1-12. doi: https://doi.org/10.1080/03069885.2020.1758922
De los Santos, Theresa M.; Amaro, Lauren M.; Joseph, Nataria T. (2019). Social Comparison and Emotion across Social Networking Sites for Mothers.
Communication Reports, 32(2), 82-97. doi: https://doi.org/10.1080/08934215.2019.1610470
Díaz Bustamante, Mónica y Llovet Rodríguez, Carmen (2017). ¿Empoderamiento o empobrecimiento de la infancia desde las redes sociales?
Percepciones de las imágenes de niñas sexualizadas en Instagram. El profesional de la información, 26(1), 77-87.
doi: https://recyt.fecyt.es/index.php/EPI/article/view/54700
Duderija, Adis (2008). Factors Determining Religious Identity Construction among Western-born Muslims: Towards a Theoretical Framework. Journal of Muslim Minority Affairs,
(3), 371-400. doi: https://doi.org/10.1080/13602000802548003
Dunne, Sarah Anne (2019). Lena Dunham’s apology to aurora: celebrity feminism, white privilege, and censoring victims in the #MeToo Era. Celebrity Studies, online, 1-4.
doi: https://doi.org/10.1080/19392397.2019.1623489
Durham, M. Gigi (2008). The Lolita Effect. The Media Sexualization of Young Girls and Five Keys to Fixing It. Nueva York: The Overlook Press.
Egan, R. Danielle (2013). Becoming sexual. A Critical Appraisal of the Sexualization of Girls. Cambridge, England: Polity Press.
Elgorriaga, Edurne; Ibabe, Izaskun; Arnoso, Ainara (2020). Intention to return of Spanish emigrant population and associated psychosocial factors
(Intención de retorno de la población emigrante española y factores psicosociales asociados). International Journal of Social Psychology, online, 1-28.
doi: https://doi.org/10.1080/02134748.2020.1732104
Elosua, Paula (2019). Performance factors and immigration. Impact of individual and school variables. Culture and Education, 31(1), 1-30.
doi: https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1551653
Figueras-Maz, Mònica; Tortajada-Giménez, Iolanda; Araüna, Núria (2014). La erótica del ‘malote’. Lecturas adolescentes de las series televisivasatracción, deseo y relaciones
sexuales y afectivas. Revista de Estudios de Juventud, 106, 49-61.
Figueras-Maz, Mònica; Tortajada-Giménez, Iolanda; Willem, Cilia (2017). Patrones de representación posfeministas en Girls. Análisis de los significados construidos por
fans y detractores. Oceánide, 9, 1-10. http://oceanide.netne.net/articulos/art9-9.pdf
García Lirios, Cruz; Carreón Guillén, Javier; Hernández Valdés, Jorge; Bautista Miranda, Miguel; Méndez Martínez, Agustín (2013).
La cobertura de la prensa en torno a la inseguridad migratoria durante las elecciones presidenciales. Revista de Comunicación de la SEECI, 30, 57-73.
http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2013.30.57-73
Genette, Gérard (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.
Gerding Speno, Ashton; Stevens Aubrey, Jennifer (2018). Sexualization, Youthification and Adultification: A Content Analysis of Images of Girls and Women in Popular
Magazines. Journalism & Mass Communication Quarterly, 95(3), 625-646. doi: https://doi.org/10.1177/1077699017728918
Goffman, Erving (2006). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.
Goodin, Samantha M.; Van Denburg, Alissa; Murnen, Sarah K.; Smolak, Linda (2011) “Putting on” Sexiness: A Content Analysis of the Presence of
Sexualizing Characteristics in Girls’ Clothing. Sex Roles, 65, 1. doi: https://doi.org/10.1007/s11199-011-9966-8
Graff, Kaitlin A.; Murnen, Sarah K.; Krause, Anna K. (2013). Low-Cut Shirts and High-Heeled Shoes: Increased Sexualization Across Time in Magazine
Depictions of Girls. Sex Roles, 69, 571-582. doi: https://doi.org/10.1007/s11199-013-0321-0
Haraway, Donna J. (2016). Manifiesto para cyborgs. Madrid: Puente Aéreo.
Holmes, Su (2017). ‘My anorexia story’: girls constructing narratives of identity on YouTube. Cultural Studies, 31(1), 1-23.
doi: https://doi.org/10.1080/09502386.2016.1138978
Hummel O’Donnell, Nicole (2018). Storied Lives on Instagram: Factors Associated With the Need for Personal-Visual Identity. Visual Communication Quarterly, 25(3), 131-142.
https://doi.org/10.1080/15551393.2018.1490186
IAB Spain (2020). Estudio Anual de Redes Sociales 2019. Disponible en: https://iabspain.es/estudio/estudio-anual-de-redes-sociales-2019/ (consultado el 1 de mayo de 2020).
Ingleton, Pamela; York, Lorraine (2019). From Clooney to Kardashian: reluctant celebrity and social media. Celebrity Studies, 10(3), 364-379.
doi: https://doi.org/10.1080/19392397.2019.1630152
Instagram (2020). Normas comunitarias. Disponible en:
https://help.instagram.com/477434105621119/?helpref=hc_fnav&bc[0]=Ayuda%20de%20Instagram&bc[1]=Centro%20de%20privacidad%20y%20seguridad
(consultado el 1 de mayo de 2020).
James, Fiona (2020). ‘Ethics review, neoliberal governmentality and the activation of moral subjects’. Educational Philosophy and Theory, online, 1-13.
doi: https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1761327
Jivkova-Semova, Dimitrina; Requeijo-Rey, Paula; Padilla-Castillo, Graciela (2017). Usos y tendencias de Twitter en la campaña a elecciones generales españolas del 20D de
: hashtags que fueron trending topic. El profesional de la información, 26(5), 824-837. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.05
Korkmazer, Burcu; De Ridder, Sander; Van Bauwel, Sofie (2020). Reporting on young people, sexuality, and social media: a discourse theoretical analysis. Journal of Youth
Studies, 23(3), 323-339. doi: https://doi.org/10.1080/13676261.2019.1603365
Leaver, Tama (2018). Visualising the ends of identity: pre-birth and post-death on Instagram. Information, Communication & Society, 21(1), 30-45.
doi: https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1259343
Lupton, Deborah (2017). Digital media and body weight, shape, and size: An introduction and review. Fat Studies, 6(2), 119-134.
doi: https://doi.org/10.1080/21604851.2017.1243392
Lutton, Alison (2019). YouTubers-turned-authors and the problematic practice of authenticity. Celebrity Studies, 10(3), 380-395.
doi: https://doi.org/10.1080/19392397.2019.1630153
Martí, Eduardo (2017). Body, culture and cognition: avoiding reductionist temptations. Studies in Psychology, 38(1), 140-168.
doi: https://doi.org/10.1080/02109395.2016.1268392
Martín Barbero, Jesús (2005). Identidad y diversidad en la era de la globalización. En Bárbara Negrón (Ed.): Diversidad cultural.
El valor de la diferencia (pp. 29-43). Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Martínez, Carolina; Olsson, Tobias (2019). Making sense of YouTubers: how Swedish children construct and negotiate the YouTuber Misslisibell as a girl celebrity.
Journal of Children and Media, 13(1), 36-52. doi: https://doi.org/10.1080/17482798.2018.1517656
Martínez, Jesús (2017). Instagram: cinco años de la compra más rentable de Zuckerberg en Facebook. Invertia, El Español, 3 de abril. Disponible en:
https://www.elespanol.com/invertia/empresas/20170331/204980067_0.html (consultado el 1 de mayo de 2020).
Maryanski, A. R. (1997). The origin of speech and its implication for the optimal size of human groups. Critical Review, 11(2), 233-249.
doi: https://doi.org/10.1080/08913819708443455
Matich, Margaret; Ashman, Rachel; Parsons, Elizabeth (2019). #freethenipple – digital activism and embodiment in the contemporary feminist movement. Consumption
Markets & Culture, 22(4), 337-362. doi: https://doi.org/10.1080/10253866.2018.1512240
Mead, George Herbert (2012). Espíritu, persona y sociedad. Barcelona: Paidós.
Megarry, Jessica (2018). Under the watchful eyes of men: theorising the implications of male surveillance practices for feminist activism on social media.
Feminist Media Studies, 18(6), 1070-1085. doi: https://doi.org/10.1080/14680777.2017.1387584
Modai-Snir, Tal; van Ham, Maarten (2020). Reordering, inequality and divergent growth: processes of neighbourhood change in Dutch cities.
Regional Studies, online, 1-12. doi: https://doi.org/10.1080/00343404.2020.1747607
Morduchowicz, Roxana (2004). El capital cultural de los jóvenes. México: Fondo de Cultura Económica.
Moreno, Manuel (2018). La enciclopedia del community manager. Madrid: Deusto.
Moreno, Ignacio y Bernárdez, Asunción (2017). How to be a choni: Tutorial videos, class and gender in Spain’s economic recession. Catalan journal of
communication & cultural studies, 9(2), 265-284. DOI: https://doi.org/10.1386/cjcs.9.2.265_1
Oppliger, Patrice A. (2008). Girls Gone Skank. The Sexualization of Girls in American Culture. Jefferson, North Carolina: McFarland and Company.
Plaza-de-la-Hoz, Jesús; Caro, Carmen (2018). The family, key agent in youth empowerment in ICT society. Culture and Education, 30(2), 338-367.
doi: https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1457611
Rahbari, Ladan (2019). Pushing gender to its limits: Iranian women bodybuilders on Instagram. Journal of Gender Studies, 28(5), 591-602.
doi: https://doi.org/10.1080/09589236.2019.1597582
Respect! (2020). Respect. Redes, Sexualidad, Producers. Produsage juvenil en las redes sociales: Construcción de la identidad sexual y gestión de las desigualdades de género.
Disponible en: https://proyectorespect.wordpress.com/reflexiones/ (consultado el 5 de mayo de 2020).
Ricoeur, Paul (2004). Tiempo y narración I. México: Siglo XXI Editores.
Ricoeur, Paul (2006). Sí mismo como otro. México: Siglo XXI Editores.
Rodríguez Terceño, José (2014). Construcción del espacio narrativo en el cine de John McTiernan: hacia el sello de autor. Revista de Comunicación de la SEECI, 35, 34-45.
http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2014.35.34-45
Roncancio, Mónica; Mattos, Elsa (2019). Self-imaging: beyond children’s and adolescents’ self-image / El Self imaginando-se: más allá de la autoimagen de niños y adolescentes.
Studies in Psychology, 40(1), 157-185. doi: https://doi.org/10.1080/02109395.2018.1565028
Samuels-Peretz, Debbie; Dvorkin Camiel, Lana; Teeley, Karen; Banerjee, Gouri (2017). Digitally Inspired Thinking: Can Social Media Lead to Deep Learning in Higher Education?
College Teaching, 65(1), 32-39. doi: https://doi.org/10.1080/87567555.2016.1225663
Schöps, Jonathan D.; Kogler, Stephanie; Hemetsberger, Andrea (2020). (De-)stabilizing the digitized fashion market on Instagram–dynamics of visual performative assemblages.
Consumption Markets & Culture, 23(2), 195-213. doi: https://doi.org/10.1080/10253866.2019.1657099
Shanks, Neil (2020). “Starting Points Matter”: Humanizing Economics Pedagogy through New Economic Paradigms. The Social Studies, online, 1-16.
doi: https://doi.org/10.1080/00377996.2020.1757600
Slater, Amy; Tiggemann, Marika (2016). Little girls in a grown up world: Exposure to sexualized media, internalization of sexualization messages, and body image in 6-9
year-old girls. Body Image, 18, 19-22. doi: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.04.004
Smith, Daniel (2014). Charlie is so ‘English’-like: nationality and the branded celebrity person in the age of YouTube. Celebrity Studies, 5(3), 256-274.
doi: https://doi.org/10.1080/19392397.2014.903160
Sobrino-Bazaga, Adriana; Rabito-Alcón, María F. (2018). Gender differences existing in the general population in relation to body dissatisfaction associated with the ideal
of beauty: a systematic review. Studies in Psychology, 39(2-3), 548-587. doi: https://doi.org/10.1080/02109395.2018.1517860
Stankiewicz, Julie M.; Rosselli, Francine (2008). Women as Sex Objects and Victims in Print Advertisements. Sex Roles, 58, 579-589. doi:
https://doi.org/10.1007/s11199-007-9359-1
Starr, Christine R. y Ferguson, Gail M (2012). Sexy Dolls, Sexy Grade-Schoolers? Media & Maternal Influences on Young Girls’ Self-Sexualization. Sex Roles, 67, 463-476.
doi: https://doi.org/10.1007/s11199-012-0183-x
Sumner, Seirian; King, Andrew J. (2011). Actions speak louder than words in socially foraging human groups. Communicative & Integrative Biology, 4(6), 755-757. doi:
https://doi.org/10.4161/cib.17701
Sunday Grove, Nicole (2015). Facebook Bras and #digitalharems: Fantasies of Mimesis and the Transgressions of Aliaa Elmahdy and Amina Sboui. Globalizations, 12(6), 943-956.
doi: https://doi.org/10.1080/14747731.2015.1100851
Szymanski, Dawn M.; Moffitt, Lauren B.; Carr, Erika R. (2011). Sexual Objectification of Women: Advances to Theory and Research. The Counseling Psychologist, 39(1), 6-38.
doi: https://doi.org/10.1177/0011000010378402
The Social Media Family (2020). VI Informe del uso de las redes sociales en España. Disponible en: https://thesocialmediafamily.com/informe-redes-sociales/
(consultado el 8 de mayo de 2020).
Thornton, Niamh (2010). YouTube: transnational fandom and Mexican divas. Transnational Cinemas, 1(1), 53-67. doi: https://doi.org/10.1386/trac.1.1.53/1
Tissier-Desbordes, Elisabeth; Visconti, Luca M. (2019). Gender after gender: fragmentation, intersectionality, and stereotyping. Consumption Markets & Culture, 22(4), 307-313.
doi: https://doi.org/10.1080/10253866.2018.1512238
Tortajada, Iolanda; Comas D’Argemir i Cendra, Dolors; Martínez Corcuera, Raúl (2014). Inmigración, crisis económica y discursos radiofónicos: hacia un lenguaje excluyente.
Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20(2), 899-916. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n2.47063
Tortajada, Iolanda; Willem, Cilia (2018). Creación de significado online: recoger las voces de los y las fans de series televisivas. Empiria.
Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 42, 99-112. DOI: https://doi.org/10.5944/empiria.42.2019.23252
Tortajada, Iolanda; Caballero-Gálvez, Antonio Alfredo; Willem, Cilia (2019). Contrapúblicos en YouTube: el caso del colectivo trans. El Profesional de la Información, 28(6),
e280622. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.nov.22
Trifonas, Peter Pericles (2020). The semiotics of visual perception and the autonomy of pictorial text: Toward a semiotic pedagogy of the image. Educational Philosophy and
Theory, online, 1-10. doi: https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1761329
Van Heemstra, Henriette E.; Scholte, W. F.; Haagen, J. F. G.; Boelen, P. A. (2019). 7ROSES, a transdiagnostic intervention for promoting self-efficacy in traumatized refugees:
a first quantitative evaluation. European Journal of Psychotraumatology, 10(1). doi: https://doi.org/10.1080/20008198.2019.1673062
Visa, Mariona; Serés, Teresa; Soto, Joana (2018). Del retrato de familia a la fotografía de perfil. Usos de la fotografía en la red social Facebook. Revista Latina de
Comunicación Social, 73, 718-729. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1278.
Yam, Shui-yin Sharon (2019). Birth Images on Instagram: The Disruptive Visuality of Birthing Bodies. Women's Studies in Communication, 42(1), 80-100.
doi: https://doi.org/10.1080/07491409.2018.1561564
Yu, Manzhu; Huang, Qunying; Qin, Han; Scheele, Chris; Yang, Chaowei (2019). Deep learning for real-time social media text classification for situation awareness –
using Hurricanes Sandy, Harvey, and Irma as case studies. International Journal of Digital Earth, 12(11), 1230-1247. doi: https://doi.org/10.1080/17538947.2019.1574316
Zawilinski, Lisa; Shattuck, James; Hansen, Demaris (2020). Professional Development to Promote Active Learning in the Flipped Classroom: A Faculty Perspective.
College Teaching, online, 1-16. doi: https://doi.org/10.1080/87567555.2020.1753643
Zurbriggen, Eileen L.; Roberts, Tomi-Ann (Eds.). (2013). The sexualization of girls and girlhood: Causes, consequences, and resistance. Oxford, England: Oxford University
Press.
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Investigaciones Feministas is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.