Girls’s sexualization on social networks: the need for semantic intelligence on Instagram

Keywords: Instagram, photographs, millennials, sexualization, semantic intelligence

Abstract

Instagram is the millennials’ favourite social network. Its community regulations prohibit nudes, except in cases of mastectomies, breastfeeding, paintings and sculptures. Its artificial intelligence only detects percentages of skin in photographs. Lacking semantic intelligence, its algorithms do not discover other forms of hypersexualization. In this subterfuge, children and girls show their bodies dressed and reified, in school uniforms, surrounded by children's elements. They recreate the Lolita myth and get millions of followers. This paper describes this dark phenomenon to investigate: the hashtags that use this new form of pornography not censurable by the algorithms; the objective and subjective perceptions of those photographs; and a proposal for gender intervention. The reserach contains two phases: a longitudinal bibliographic exploration, which delves into Instagram and its conditions of use, personal identity and narrative, and semantic intelligence to read photographs; and an inquiry that correlates the reciprocity of hashtags, its normal denotation and its hypersexualized connotation. The results are arranged around two modalities: children who are not of legal age to have an account and girls who are of legal age to have an account. The quantitative part includes: hashtag, account name, country and followers. The qualitative part explores: description of the elements of the photographs, normal meanings and implicit pornographic meanings. It is concluded that it is necessary to: detect other hashtags that describe other pornographies; expand this prospect internationally; extrapolate this research to other social networks, such as YouTube and TikTok; share the results with social networks and the Security Forces; monitor the use of social networks by parents; training in educational settings; acquisition of semantic intelligence by social networks and minors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Díaz Altozano, Complutense University of Madrid

Becaria predoctoral de investigación UCM-Banco Santander. Máster universitario en Comunicación Política y Empresarial (UCJC) y Máster en Artes y Profesiones Artísticas (SUR, CBA). Becada por el programa Erasmus+ Prácticas y por The Europaeum. Autora del capítulo “Los murales de Shepard Fairey en París” dentro del libro Entender el Artivismo (Editorial Peter Lang).

Graciela Padilla Castillo, Complutense University of Madrid

Coordinadora del Grado en Periodismo, en la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid. Miembro del Instituto de Investigaciones Feministas (UCM). Miembro del EJO (European Journalism Observatory), desde su fundación en España. Doctora en Ciencias de la Información (2010) por la Universidad Complutense de Madrid, con Premio Extraordinario de Doctorado, y Licenciada en Periodismo y Comunicación Audiovisual (2006), con Premio Fin de Carrera. Acreditada a Profesora Titular de Universidad, ha completado su formación posdoctoral en la Universidad de California en Los Ángeles (UCLA) y ha viajado como experta en estudios de género, a la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP, México). Sus líneas de investigación se centran en Teoría de la Información, Ética y Deontología de la Comunicación, Ficción televisiva y Estudios de Género. Es autora y coautora de un centenar de capítulos de libro y artículos académicos, publicados en revistas de alto impacto. Asimismo, ha coordinado más de 10 obras colectivas y ha participado en más de una treintena de investigaciones competitivas, privadas y de innovación docente.

Paula Requeijo Rey, Complutense University of Madrid

Profesora ayudante doctora en la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid. También imparte docencia en el Máster de Comunicación Política de la Universidad Camilo José Cela y en el de Comunicación Política Avanzada del Ces Next (Universidad de Lleida). Ha sido investigadora visitante en la Universidad de California (EEUU) y en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Es miembro del grupo de investigación consolidado Estructuras Comunicativas e Interacciones en los distintos niveles de la Comunicación Interpersonal de la Universidad Complutense. Es Doctora en Teoría de la Información por la Universidad Complutense de Madrid. Ha cursado el Máster de Radio Nacional de España y la Universidad Complutense (2007) y es licenciada en Periodismo por la misma universidad (2006). Trabajó como periodista en Radio Nacional de España y fue investigadora del Programa FPU (Formación de Profesorado Universitario) del Ministerio de Educación. Ha trabajado como Personal Investigador Contratado en el Proyecto de la Comisión Europea CriCoRM (Crisis Communication and Risk Management) durante un año (2014). Sus líneas de investigación se centran en la Teoría de la Información y la Comunicación, la Comunicación Política, la Retórica y los estudios de Género. Ha participado en 15 proyectos de investigación incluyendo europeos e I+D y ha publicado más de una treintena de artículos de investigación y capítulos de libro sobre estos temas. También ha participado en distintos congresos nacionales e internacionales.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-02-03
How to Cite
Díaz Altozano P., Padilla Castillo G. y Requeijo Rey P. (2021). Girls’s sexualization on social networks: the need for semantic intelligence on Instagram. Investigaciones Feministas (Feminist Research), 12(1), 31-45. https://doi.org/10.5209/infe.69559