Media as alternative spaces for the inclusion of diverse gender subjectivities in the school

  • Sara Lorena Galvis Estudiante de doctorado en humanidades, Universidad del Valle
  • Olga Lucía Obando Universidad del Valle
Keywords: Gender subjectivity, gender subversion, media, inclusion, school.

Abstract

This article reflects about the construction of alternative spaces through media for the inclusion of diverse gender subjectivities in the school. The theoretical contributions used are made from an interdisciplinary dialogue of postmodern feminists and gender theorists, and also by theories of communication. Likewise, the tendencies of interpretation of the relational phenomenon subject –communicative mediatic phenomena– culture and society are approached from technophobic and technophilic positions, produced from different disciplinary knowledges.

The analysis is based on a series of situations that occurred in Colombia where the proposal of inclusion of diverse gender subjectivities in the school generated significant social and political reactions by acquiring an unconstitutional character and being contrary to the principles negotiated in the Peace Accords.

The proposals identified in media indicates possible ambivalence regarding the potential of media as a facilitator or obstacle to the openness of recognition and respect for gender diversity. Unveiling the way some media through strategies such as: the diversification and naturalization of gender imaginaries, the implementation of a supply of informed knowledge and the motivation of processes of gender awareness, potentiates processes to approach gender subjectivities useful in school contexts and other social contexts.

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Author Biographies

Sara Lorena Galvis, Estudiante de doctorado en humanidades, Universidad del Valle

Candidata a doctora en Humanidades en la línea de estudios de género en la Universidad del Valle; magíster en lingüística aplicada al español como lengua extranjera de la Universidad de Jaén y Comunicadora social-periodista de la Universidad Autónoma de Occidente. Asistente de investigación en el proyecto financiado Colciencias “Concepciones, representaciones, debates y discursos sobre subjetividades de género en contextos de conflicto. Una herramienta para la educación ciudadana para la paz”. Vinculada como doctoranda a de los grupos de investigación Desarrollo Psicológico en Contextos y Género y Política, de la Universidad del Valle. Investigadora en el grupo de Modelos Virtuales, de la Universidad Libre seccional Cali. Últimas publicaciones: “reseña: theposthuman” (2016) y “Subversión de género en mundos virtuales: algunos lineamientos conceptuales para su producción en Second Life” (2016).

Olga Lucía Obando, Universidad del Valle

Profesora titular del Instituto de psicología, Universidad del Valle, Colombia. Dr. Philosophin de la Facultad de Ciencias Humanistas y Magíster de la Facultad de Ciencias de la Educación y Enseñanza, de la Universidad Técnica de Berlín. Psicóloga de la Universidad del Valle. Es miembro del grupo de investigación Desarrollo Psicológico en Contextos, del Centro de Estudios Avanzados en Psicología, Cognición y Cultura, y del grupo de investigación Género y Política, del Centro de Estudios de Género, Mujer y Sociedad, de la Universidad del Valle. Últimas publicaciones: Libros Luna Roja. Herramientas teórico practicas para el fortalecimiento de subjetividades de Género. Vol. 1. Fundamentos Teóricos y metodológicos (2013);  Psicología política, sobre la participación de jóvenes desvinculados y desmovilizados del conflicto armado colombiano. Vol. 1 Perspectivas críticas en psicología política en Latinoamérica (2016). Capítulos de libros: Obando, O.L., Betancourt, J., & Martínez, D. (2015). Imaginarios patriarcales sobre el género femenino en comerciales televisivos colombianos. En J. Moncayo, & Á. Díaz (Edits.), Psicología Social Crítica e Intervención Psicosocial. Reflexiones y experiencias de investigación (págs. 255-280). Bogotá: Editorial Bonaventuriana. Artículos: González, J. A. & Obando, O. (2010). Pensar con los pies: dinámicas elocutivas, corporales y emocionales en la práctica de videojuego. Nexus , 8, 50 – 56.; Obando, O. & González, J. A. (2010). Pautando los ritmos del videojugar: juego elocutivo y silencioso, juego continuo y fracturado. Nexus, 8, 30 – 49; Obando, O. (2009). Opciones cualitativas en psicología política y género. La Investigación Acción Participativa en estudios sobre maltrato y formas de violencia política que afecta a niños, niñas y jóvenes. Revista Facultad Nacional de Salud pública, 27 (1), 16-25; Obando, O. (2006). La Investigación Acción Participativa (IAP) en los estudios de Psicología política y de género, Forum: qualitative Social Research, 7(14) art. 3.

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Published
2018-05-07
How to Cite
Galvis S. L. y Obando O. L. (2018). Media as alternative spaces for the inclusion of diverse gender subjectivities in the school. Investigaciones Feministas (Feminist Research), 9(1), 173-193. https://doi.org/10.5209/INFE.56126