When Language is the Country: The Unpublished Letters of Norah Borges to Gabriela Mistral

  • Irene García Chacón Centro de Ciencias Humanas y Sociales-Consejo Superior de Investigaciones Científicas
  • Fran Garcerá Centro de Ciencias Humanas y Sociales-Consejo Superior de Investigaciones Científicas
Keywords: Women’s Networks, Letters and Correspondence, Artistic Professionalization, Norah Borges, Gabriela Mistral

Abstract

In their fight to make a profession out of the artistic activity, authors of the first half of the 20th century developed multiple and various strategies. One of these main strategies consisted on making use of some specific art networks. The letters and correspondence, which played an essential role on forging these aesthetic links, are a tool of inestimable value to document those mentioned networks. Throughout the unprecedented correspondence that the painter Norah Borges (1901-1998) addressed the writer Gabriela Mistral (1889-1957), this article explores the importance that those private writings had in the shaping of the public sphere. The letters presented here are examples of the feminine artistic solidarity. These will bring to life the personal and professional relationship kept between both authors who collaborated with the purpose of legitimate and make themselves known to the public. Publishing these missives is an act of understanding of the intimate incidents that both authors had to suffer resulting in the integration of these characters in our cultural, artistic and literary history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Irene García Chacón, Centro de Ciencias Humanas y Sociales-Consejo Superior de Investigaciones Científicas

Contratada predoctoral FPU en el CCHS-CSIC. Es licenciada en Historia del Arte por la UCM, donde igualmente ha cursado el Máster en Estudios Avanzados en Historia del Arte Español, especializándose en arte contemporáneo. Ha completado su formación con estancias de investigación en la New York University, en la Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3 y en la University of Cambridge. Interesada en la cultura material contemporánea, sus principales líneas de investigación se centran en las teorías y las prácticas del dibujo durante el primer tercio del siglo XX y en las relaciones entre arte y literatura. Sus dos últimas publicaciones son: “La vanguardia ante el museo: el Museo del Prado en la mirada de los vanguardistas españoles a través de sus egodocumentos”, Poéticas, 1 (2016) y, junto con Carmen Rodríguez, “Norah Borges: cartografías de una artista en la vanguardia”, Ínsula, 841 (2017).

Fran Garcerá, Centro de Ciencias Humanas y Sociales-Consejo Superior de Investigaciones Científicas

Contratado predoctoral FPI (2015-2019) en el CCHS-CSIC. Es Licenciado en Filología Hispánica por la Universitat de València, donde también ha cursado el Máster Universitario en Estudios Hispánicos Avanzados: aplicaciones e investigación. Ha colaborado en publicaciones académicas como Quimera, Olivar o Iberoamericana, y de carácter divulgativo como Los Diablos Azules. La revista de libros de InfoLibre. Interesado en el campo cultural de principios del siglo XX y contemporáneo, sus principales líneas de investigación se centran en los mecanismos y redes de legitimación llevados a cabo por las escritoras españolas, mediante los cuales sortearon las barreras del mundo privado hacia el público. Sus dos últimas publicaciones son las ediciones críticas de las obras Pez en la tierra de Margarita Ferreras (Torremozas, 2016) y Cantos de muchos puertos de Mercedes Pinto (Torremozas, 2017).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2018-05-07
How to Cite
García Chacón I. y Garcerá F. (2018). When Language is the Country: The Unpublished Letters of Norah Borges to Gabriela Mistral. Investigaciones Feministas (Feminist Research), 9(1), 29-46. https://doi.org/10.5209/INFE.56000