From the Oriamendi to the March of don Carlos: Music and hymns in the construction of the Carlist political universe
Abstract
In the increasingly numerous works on Carlist political culture, a specific treatment of the role played by music in its construction is missing. It has been highlighted that the making of hymns served to boost morale among the militias supporting Charles V and his successors during the discontinuous civil conflicts of the nineteenth century. The purpose of this article is, on the one hand, to delve into the different musical manifestations in the repertoire of Carlist collective action beyond the warlike attitudes, that is, in the conquest of the public space experienced in the period that includes the Six-year Democratic and the outbreak of the Civil War, marked by the appropriation of modern tools by Carlism. In this sense, it is convenient to address the musical evenings and the formation of choirs in the spaces of Carlist and Integrist sociability and the confrontations between the counterrevolutionaries and the Republicans, with music appearing in the middle. On the other hand, this study intends to analyze, starting from an interdisciplinary methodological conjunction, a sample of the large scores and hymns that the traditionalists have been compiling in compendia that came to light since the Civil War, highlighting scores of the famous Oriamendi, the March of don Carlos or the Hymn of the margaritas. In all of them it is worth highlighting the significance that the figure of the king-pretender acquired in the context of progressive erosion of legitimism.
Downloads
Article download
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
a. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons Reconocimiento-No comercial-Sin obra derivada 4.0 España que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
Plagio y fraude científico
La publicación de un trabajo que atente contra los derechos de propiedad intelectual será responsabilidad de los autores/as, que serán los que asuman los conflictos que pudieran tener lugar por razones de derechos de autor. Los conflictos más importantes pueden darse por la comisión de plagios y fraudes científicos.
Se entiende por plagio:
1.Presentar el trabajo ajeno como propio.
2.Adoptar palabras o ideas de otros autores sin el debido reconocimiento.
3.No emplear las comillas u otro formato distintivo en una cita literal.
4.Dar información incorrecta sobre la verdadera fuente de una cita.
5.El parafraseo de una fuente sin mencionar la fuente.
6.El parafraseo abusivo, incluso si se menciona la fuente.
Las prácticas constitutivas de fraude científico son las siguientes:
1.Fabricación, falsificación u omisión de datos y plagio.
2.Publicación duplicada.
3.Conflictos de autoría.







