El uso de la literatura en la educación filosófica a partir de la investigación de ideas políticas: un modelo didáctico a partir de Alain Badiou y Walter Lipman
Abstract
In a workshop entitled Filosofía y Literatura, the French philosopher Alain Badiou theorized about the didactical role of literature in philosophical education from its Platonic origins. This role finds an example of practical application in the Philosophy for Children (P4C) programme developed by Matthew Lipman. However, little has been said about the application of this role to political education. In the last decades, the so-called second generation of FpN theorists have oriented the premises on which their philosophical education programme is based toward social questions. In the following text, we will study this programme from Alain Badiou’s theory with the intention of identifying a series of characteristics that may favour the application of literature in philosophical education through the research on political ideas.
Downloads
##submission.format##
Lizenz
La revista Escritura e Imagen, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.