Knowledge and skills for occupational social work: challenges for professional training and practice in the field

  • Paula Miranda Sánchez, Dra. Escuela de Trabajo Social, Universidad Católica de Chile
  • Liliana Guerra Aburto, Dra. Escuela de Trabajo Social, Universidad Católica de Chile
  • Magdalena Pilar Calderón Orellana, Mg. Universidad Católica de Chile
  • Rayen Cornejo Torres, Mg. Universität Wien, Department of Social and Cultural Anthropology
Keywords: occupational social work, Chile, social work training, skills and knowledge

Abstract

Occupational Social Work (OSW) is a field of professional practice recognisable from the origins of the field of social work. It maintains an active presence in the contemporary practice of the profession, despite not being clearly conceptualised and having been subject to limited academic development. This is the starting point for this article to examine the knowledge and skills that are required to practise OSW, identifying the perspectives of social work professionals, managers of businesses and public organisations and employer and worker representatives. The Chilean-specific demands for skills and knowledge and their similarities and differences compared with other contexts were identified using a qualitative methodology. Future challenges and lines of research are presented on the basis of the findings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Miranda Sánchez, Dra., Escuela de Trabajo Social, Universidad Católica de Chile

Profesora Asociada de la Escuela de Trabajo Social de la Universidad Católica de Chile. Doctora en Administración de Empresas, Facultad de Derecho, Economía y Turismo de la Universidad de Lleida, España. Magíster (MBA) en Administración de Empresas Universidad Alberto Hurtado / Marquet University. Asistente Social Universidad Tecnológica Metropolitana (UTEM). 
Líneas de investigación: Organizaciones y Trabajo Social, Tercer Sector, Responsabilidad Social Organizacional

Liliana Guerra Aburto, Dra., Escuela de Trabajo Social, Universidad Católica de Chile

Subdirectora de Docencia de la Escuela de Trabajo Social de la Universidad Católica de Chile. Doctora en Estudios Latinoamericanos, Universidad de Chile; Magíster en Trabajo Social, Pontificia Universidad Católica de Chile; Postítulo en Estudios de la Familia, Pontificia Universidad Católica de Chile; Asistente Social, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Magdalena Pilar Calderón Orellana, Mg., Universidad Católica de Chile

Profesora Asistente Adjunta, Escuela de Trabajo Social de la Universidad Católica de Chile; Magíster en Dirección Pública, Universidad Católica de Valparaíso; Diploma en Gestión de Recursos Humanos, Universidad de Valparaíso; Asistente Social, Universidad Católica de Chile.

Rayen Cornejo Torres, Mg., Universität Wien, Department of Social and Cultural Anthropology

Trabajadora social de la Unviersidad Católica de Chile, Magister en Trabajo Social de la Pontificia Universidad Católica de Chile; Bachiller en Historia; 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2020-06-03
How to Cite
Miranda Sánchez P., Guerra Aburto L., Calderón Orellana M. P. y Cornejo Torres R. (2020). Knowledge and skills for occupational social work: challenges for professional training and practice in the field. Cuadernos de Trabajo Social, 33(2), 233-258. https://doi.org/10.5209/cuts.64322
Section
Articles