Accompaniment, an opportunity to strengthen the humanization of social intervention

Keywords: accompaniment, social exclusion, interpersonal relationships, affectivity, evaluation

Abstract

Social accompaniment is a relational approach methodology, but also a right included in legal texts of some autonomous communities, as is the case of Navarra. In this community, thanks to the drive of the Network to Fight Poverty and Social Exclusion, a model of social accompaniment was established a decade ago, agreed between professionals from public administrations and social entities. In 2021, an action-research process was launched to analyze the implementation of this model, developing dialogue groups in which professionals participated, but also people who had been accompanied through this methodology. As a result, a series of consensuses were established regarding the path traveled to implement this methodology, the current moment of social support and future challenges. It was highlighted that the differential character of this methodology lies in the fact that the leading role is played by both the person who accompanies and the person who is accompanied. For this reason, the accompaniment requires attention focused on people (in the plural), on the two human beings involved in the relational process. Thus, the functioning of this human relationship will depend on, for example, managing the balance between horizontality and verticality, the management of different times, the adequate transmission of power until the accompanied person achieves autonomy, etc. In addition, it is necessary that these relational processes can take place in frameworks of community support, networking and flexible organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alberto Jauregui Virto, Universidad Pública de Navarra

Doctor por la Universidad Pública de Navarra (UPNA) y Licenciado en Pedagogía por la Universidad de Salamanca. Profesor, desde el año 2006, en el Grado de Trabajo Social de la Universidad Pública de Navarra. Desde hace más de 30 años trabaja en el ámbito de infancia y desarrollo comunitario, centrando su línea de investigación también en este ámbito. Miembro del grupo de investigación en antropología social, GIAS, de la UPNA.

Javier Arza Porras, Universidad Pública de Navarra

Doctor por la Universidad Pública de Navarra (UPNA), Máster en intervención social con individuos, grupos y familias por la UPNA y Diplomado en Trabajo Social por la Universidad Complutense de Madrid. Actualmente ejerce como Vicedecano de la Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación, siendo responsable del Grado de Trabajo Social. Comenzó su vinculación con la UPNA en el año 2003, como profesor asociado en el Departamento de Trabajo Social. Desde el año 2010 es profesor e investigador a tiempo completo, encuadrado actualmente en el Departamento de Sociología y Trabajo Social. En el ámbito docente e investigador se ha especializado en la atención sociosanitaria, especialmente en los campos de la salud intercultural, la discapacidad y las drogodependencias, y también en las políticas y procesos de incorporación social. Miembro del grupo de investigación Alter, de la UPNA, especializado en exclusión social. Miembro también del instituto de investigación I-Communitas, de la UPNA, que trabaja en los campos de humanidades, ciencias sociales y derecho.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-02-01
How to Cite
Jauregui Virto A. y Arza Porras J. (2023). Accompaniment, an opportunity to strengthen the humanization of social intervention. Cuadernos de Trabajo Social, 36(1), 49-60. https://doi.org/10.5209/cuts.82015
Section
Articles