Controversias entre ópera y zarzuela en la España de la Restauración
Abstract
El último tercio del siglo XIX y la primera década del XX es una época muy favorable a la actividad dramática en lengua española. Coincidente con una segunda etapa de nacionalismo musical, se articula durante la Restauración española un marco de debate entre los diferentes compositores y comentaristas del momento de cara a la consecución de un género lírico dramático idóneo. La toma de posición entre la zarzuela y la ópera formará parte del transcurrir estético musical con personalidades de primera mano como Chapi y Bretón o críticos del peso de Antonio Peña y Goni y Manuel Manrique de Lara.
Downloads
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Cuadernos de Música Iberoamericana is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.