Nicolás Ruiz Espadero: una víctima del 98. Algunas consideraciones sobre el nacionalismo musical cubano en la España del siglo XIX
Abstract
El autor explica el concepto de lo nacional en la música cubana del siglo XIX atendiendo a cuestiones esenciales. Se refiere a conceptos como la "criolledad", "euronegro", a personajes como Jose Martí, y sobre todo, a lo que hay de hispano en la música cubana. Todos estos factores determinaron el surgimiento de la figura de Nicolás Ruiz Espadero, personalidad contradictoria y polémica que representa la síntesis de lo que el autor denomina "eurocubanismo", o, mejor, "hispanocubanismo".
Downloads
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Cuadernos de Música Iberoamericana is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.