De gira por España. Prácticas y estrategias de los virtuosos que actuaron en los primeros conciertos públicos de Madrid (1767-1808)
Resumen
The introduction of concerts to the variety of public entertainment on offer in large cities was a cultural, social and economic phenomenon of a transnational nature that began in the eighteenth century and was consolidated throughout the nineteenth century. For this reason, the early public concerts organised in Spain presented almost identical repertories, production systems and formats of performance to those that were organised in the great musical centres of the time, principally Paris, Vienna and London. On this basis, this article describes the rise of the public concert through the practices and strategies of the travelling virtuosi who performed in Madrid. In particular, it analyses the cases of Antonio Lolli, Michael Esser, Agostina Lhoest, Luigia Gerbini, Pierre Rode and Bernhard Romberg, internationally renowned soloists who chose Spain as a destination on some of their tours.Descargas
Descarga artículo
Licencia
La revista Cuadernos de Música Iberoamericana, para fomentar el intercambio global del conocimiento, facilita el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la presente edición electrónica, y por eso es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio citar su procedencia en cualquier reproducción total o parcial. Todos los contenidos se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución Creative Commons Reconocimiento 4.0 (CC BY 4.0). Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto legal de la licencia.