God’s voice or man’s death in May 68. À propos of two short films of Bernardo Bertolucci and Pier Paolo Pasolini
Abstract
May 1968 meant for youth a turn in their ways of representing and acting. Likewise, it meant the complex transformation of cultural, political and economic discourses of which the representation of the divinity was not an exception. This article will describe how Bernardo Bertolucci and Pier Paolo Pasolini represented the divine figure in the context of the Italian 68. As a song by Francesco Guccini states, God is dead but the desire for his resurrection still exists. The analysis focuses on two short films from the collective film Amore e rabbia (1969): "Agonia" by Bertolucci and "The sequence of the fiore di carta" by Pasolini. The analysis shows that far from wishing and declaring divinity’s their death, both authors call into question the divine existence and its relevance in a world characterized by suffering and injustice as well as by solidarity and love. It is in the contradictory interstice between love and rage that the relationship of these directors with the divinity happens.
Downloads
##submission.format##
Licenza
La revista Cuadernos de Filología Italiana , para fomentar el intercambio global de conocimiento, permite el acceso sin restricciones a sus contenidos desde el momento de su publicación en la edición electrónica, por lo que es una revista de acceso abierto. Los originales publicados en esta revista son propiedad de la Universidad Complutense de Madrid y es obligatorio indicar su origen en cualquier reproducción total o parcial de la misma. Todos los contenidos se distribuyen con una licencia de uso y distribución.
Reconocimiento de Creative Commons 4.0 (CC BY 4.0).
Este hecho debe hacerse explícitamente en esta forma cuando sea necesario. Puede consultar la versión informativa y el texto de la licencia legal .
La revista Cuadernos de Filología Italiana no recibe honorarios por la presentación de trabajos o por la publicación de sus artículos.






