The Biodigital Paradigm in the Universe of Superheroes: Convergence of Technology and Biology in Contemporary Narrative

Keywords: Bio-aesthetics, Superheroes, Technology, Biology, Evolution

Abstract

At the end of the 20th century, the aesthetic transformation in superhero cinema reflects a transition from a mechanistic approach to a deep integration with the biological, influenced by technological advances and biological discoveries. This transformation redefines the genre, providing new visual and narrative dimensions. Bio-aesthetics, as proposed by Katya Mandoki, offers a theoretical framework to understand this transition, considering aesthetics as a science of sensible knowledge based on the evolution of living beings. This perspective allows us to analyze how sensory and emotional experiences are reflected in the visual narrative of contemporary cinema.

The study examines this evolution through five emblematic cases: "Superman," "Aquaman," "Spider-Man," “Wonder Woman,” and "The Avengers." Each film shows how bio-aesthetics redefines the superhero genre, using biological and technological elements to resonate with our evolutionary sensibilities. Bio-aesthetics also introduces an ethical dimension, inviting us to consider the implications of our interventions in nature. By recognizing the interconnection between biology and aesthetics, superhero films not only reflect scientific and technological advances but also explore their ethical and existential implications, offering a reflection on the impact of biotechnology in our contemporary era.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Fraile Narváez, Universidad Rey Juan Carlos

Arquitecto, Doctor en Arquitectura, Especialista en Diseño BioDigital y Máster en Conservación y Rehabilitación del Patrimonio Arquitectónico.
Actualmente, se desempeña como Coordinador del Grado en Fundamentos de la Arquitectura en la Universidad Rey Juan Carlos (URJC).
Anteriormente, fue coordinador del proyecto “Biomímesis: utilizando la biología como inspiración para el diseño” en Medialab Prado Madrid, donde desarrolló investigaciones relacionadas con nuevas tecnologías digitales. Ha trabajado en diversas universidades, tanto nacionales como internacionales. Fue Director Académico del Máster Universitario en Herramientas y Tecnologías para el Diseño de Espacios Arquitectónicos Inteligentes en la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR), así como Coordinador Académico del Máster Universitario en Diseño y Producción Multimedia en la misma institución. Además, ha impartido cursos de grado y posgrado en reconocidas instituciones, entre las que destacan la Universidad de Buenos Aires, la Universitat Internacional de Catalunya, la Universidad Complutense de Madrid y la Universidad de Oviedo.
Ha recibido becas de la Universidad Nacional de Tucumán y la Universidad de Buenos Aires en varias ocasiones para desarrollar investigaciones de doctorado y posdoctorado. También ha sido funcionario en el Ministerio de Cultura del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
Es autor de numerosos artículos sobre Crítica Arquitectónica, Nuevas Tecnologías de Fabricación y Diseño BioDigital

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-10-30
How to Cite
Fraile Narváez M. (2024). The Biodigital Paradigm in the Universe of Superheroes: Convergence of Technology and Biology in Contemporary Narrative. Cuadernos de Documentación Multimedia, 35, e96221. https://doi.org/10.5209/cdmu.96221
Section
Articles